Ryhmäliikuntaa kaikille

 

Kaipaatko enemmän voimaa?

Etkö veny enää niin kuin ennen?

Ryhmäliikuntatunnit ja seurojen tuntitarjonta tarjoaa apua sekä venyvyyteen että moneen muuhun muun muassa istumatyöstä aiheutuvaan vaivaan. Ryhmäliikuntatunneilla liikutaan usein monipuolisesti ja sekoitetaan muun muassa kehonhuoltoa ja sykettä nostattavaa treeniä, joten tunnit eivät aina keskity pelkästään yhteen osa-alueeseen.

 

Kuva: UKK Instituutti

 

UKK-instituutin Terveysliikunnan suositus 18-64 vuotiaille sisältää 2 tuntia ja 30 minuuttia reipasta liikuntaa viikossa, joka kehittää kestävyyskuntoa. Tämän lisäksi tulisi kehittää 2 kertaa viikossa lihaskuntoa ja 1 tunti 15 minuuttia rasittavaa liikuntaa.
Reipas liikunta voi sisältää hyötyliikunnan lisäksi muun muassa tehotreeniä ja tanssitreeniä. Rasittava liikunta taas voi sisältää muun muassa tehotreenitunteja ja crossfitiä. Lihaskuntoa ja liikehallintaa harjoittaa sekä kehonhuoltotunnit että tanssitunnit.

 

Mitä ryhmäliikuntatunneista saa?

Monipuolinen harjoittelu ja palauttelu liikunnassa on hyväksi. Moni voimisteluseurojen tarjoama tunti tuo oivaa vastapainoa muulle harjoitetulle liikunnalle. Esimerkiksi juoksulle tukilajiksi soveltuu kehonhallintatunti. Salitreenille hyvä vastapaino on tanssitunti, joka on hyvää luustotreeniä. Selkävaivoihin taas auttaa kehonhuolto ja keskivartalonhallintatreeni, jota monella ryhmäliikuntatunnilla on.


Kehonhuoltotunnit
ovat kaikille sopivia tunteja, jotka harjoittavat liikeratoja ja ylläpitävät liikkuvuutta. 

Tanssitunnit ovat kaikille sopivia tunteja, joissa liikutaan musiikin tahtiin.

Tehotreenitunnit ovat jo jonkun verran liikuntaa harrastaneille. Tehotreenitunnit nostattavat sykettä ja tuovat hien pintaan.

 

Löydä Seura-sivuilta löydät lähimmät seurasi, jotka tarjoavat juuri sinua kiinnostavia tunteja. Ota yhteyttä seuraasi ja löydä juuri itsellesi sopiva tunti!