7 vinkkiä somettamiseen

26.2.2020 |

2020-luvulla kaikki ovat somessa – vai ovatko? Osalle seuroista ja voimistelijoista sosiaalinen media voi olla yhtä luonnollinen osa päivää kuin aamupalan syöminen tai harjoituksissa käyminen, toisille some voi näyttäytyä villinä läntenä. Olitpa somenatiivi tai vasta harkitsemassa sometuksen aloittamista, nappaa alta vinkit ja uudet ideat tulokselliseen somettamiseen!

1. Selvitä tavoitteesi
Tavoite on onnistuneen somettamisen kulmakivi ja koreografia, jonka päälle rakennat varsinaisen esityksen. Näkyvyyden kasvattaminen on yksi isoimmista seurojen ja urheilijoiden tavoitteista sosiaalisessa mediassa. Usein taustalta löytyy myös yksityiskohtaisempi tavoite, kuten henkilöbrändin rakentaminen, urheilu-uran esille tuominen, seuran toiminnan tai lasten voimistelun esille tuominen, sponsoreiden hankinta… Kun tavoitteesi on selvillä, sinun on helpompi tuottaa sitä tukevaa sisältöä tavoitteesi mukaiselle kohderyhmälle.

2. Ole siellä missä kohdeyleisösi on
Timanttinenkaan sisältö ei auta, jos se ei tavoita kohderyhmääsi. Jos tavoitteenasi on esimerkiksi tavoittaa lasten vanhempia, valitse somekanava, jota vanhemmat käyttävät (esimerkiksi Facebook). Jos taas haluat tavoittaa 14-vuotiaita, voi Snapchat, TikTok tai Instagram olla Facebookia parempi valinta.

3. Anna arvoa seuraajalle
Seuroissa tapahtuu paljon kaikenlaista, josta olisi kiva kertoa myös somessa. Se mikä meistä itsestämme tuntuu tärkeältä ei kuitenkaan aina kiinnosta seuraajiamme. Entä jos kertoisimme somessa niistä asioista, joista seuraajamme haluavat kuulla? Haasta itsesi miettimään mitä arvoa tai hyötyä sisältösi antaa seuraajalle. Jos seuraltasi kysellään usein lasten liikuntamahdollisuuksista, voisitko infota näistä mahdollisuuksista somekanavassa? Jos urheilijalta kysytään usein kasvotusten treenivinkeistä tai -vaatteista, voisiko hän jakaa samaisia vinkkejä somessa seuraajilleen?

4. Vuorovaikuta
Sosiaalinen media on nimensä mukaisesti sosiaalinen. Vuorovaikuttamalla seuraajiesi kanssa saat parhaat tulokset ja sitoutat heitä toimintaasi. Älä siis pelkää tykätä, kommentoida, tagata ja jutella! Esimerkiksi seuraajien kommentteihin kannattaa vastata kokonaisella lauseella postauksen näkyvyyden kasvattamiseksi.

5. Somesuunnitelma
Kalenterimuotoinen somesuunnitelma voi helpottaa tavoitteellista somettamista varsinkin silloin, kun tuotat sisältöä useaan kanavaan. Somesuunnitelmaan voit kirjata milloin ja mistä aiheista tai sisällöistä viestit. Suunnitelmaan voi myös merkata ajankohtaisia tapahtumia, juhlapäiviä tai sometusvuoroja, joita voi hyödyntää somesisältöjä suunnitellessa. Suunnitelman avulla pysyt kärryillä siitä, että kaikki tavoitteidesi mukaiset aiheet tulevat käsitellyiksi sosiaalisessa mediassa.

6. Hups…Myöhäistä! Harkitse mitä julkaiset
Jaa somessa vain kuvia ja videoita, joihin sinulla on julkaisuoikeus. Muista myös, että sosiaaliseen mediaan ladattuja kuvia ja videoita ei välttämättä koskaan saa pois netistä. Esimerkiksi Voimisteluliitto ei yleensä julkaise kuvia, joissa voimistelijan pylly tai edestäpäin kuvatut haarat ovat esillä. Näin minimoimme riskin, että ulkopuolinen taho käyttäisi kuvia epäasiallisessa asiayhteydessä. Myös avustettuja venytyskuvia julkaistessa voi olla syytä miettiä, miten lajia tuntematon henkilö saattaa kuvaa tulkita.

7. Tutustu sovelluksiin
Haluatko piristää somekanavasi sisältöä? Kännykkään saa lukuisia kuvankäsittely- ja videoeditointisovelluksia, jotka helpottavat päivittäistä somettamista. Instagramin käyttäjille sovelluksia löytyy myös feedin suunnitteluun ja storyjen eli tarinoiden personointiin. Aloita sovelluksiin tutustuminen näistä ja löydä omat suosikkisi:

Kuvankäsittely: Snapseed, VSCO, Lightroom
Videoeditointi: Quick, Clips
IG-feedin suunnittelu: UNUM, Preview
IG-stories: Unfold, StoryChic, StoryArt, StoryStar...

 

Urheilijana sosiaalisessa mediassa? Lue lisää Voimistelu-lehden 1/2020 artikkelista ja ota talteen urheilijan somevinkit!