Lajikulttuurin juttusarja 6/2019: Voimavarat haltuun – kukaan ei jaksa 24/7

22.10.2019 |

”Mun henkisen olotilan pitäisi nousta, ettei tuntuisi ahdistusta. Matkalla treeneihin mietin välillä, että en haluis mennä”. (Joukkuevoimistelun valmentaja)

Jos olet mukana voimistelumaailmassa, olet varmasti kuullut lajikulttuurin muutostyöstä ja valmentajien hyvinvoinnista. Huonoja kokemuksia valmennusarjesta harvemmin jaetaan somessa, mutta sitäkin enemmän niitä ruoditaan koulutuksissa, työnohjauksissa ja verkostotapaamisissa. Ei ole yhtä totuutta, miten valmentajat voivat voimistelumaailmassa, sillä sitä ei ole tutkittu tarpeeksi. Viitteitä huonovointisuudesta kuitenkin on ja siitä voidaan olla yhtä mieltä, että monia valmentajia vaivaa kiire. Se on muussakin työelämässä yksi suurimmista psykososiaalista kuormitustekijöistä. Voimisteluliiton Tampereella järjestetyissä Valmentajapäivissä (4.-5.9) Henri Tuomilehto luennoi, että yli puolet ihmisistä kokee nykyään arjessa väsymystä ja siitä on tullut ns. normitila. Tämä ei kuitenkaan saisi Tuomilehdon mukaan olla normaalia, vaan siihen tulisi puuttua. Siksi myös voimistelussa tähän on alettu kiinnittää huomiota.

Sopiva kiire on hyväksi, koska se auttaa meitä pysymään tehokkaina. On kuitenkin muistettava, että jatkuvassa kiireessä asioihin keskittyminen ja toiminnan kehittäminen kärsivät ja se heijastuu heti vuorovaikutukseen: pinna palaa herkemmin ja muiden antama kritiikki satuttaa kovemmin.

Palautumiseen kuuluvat sekä fyysiset että psykososiaaliset osa-alueet. Liiallinen kuormitus ja puuteellinen palautuminen vaikuttavat kehoomme ja mieleen, jolloin se heijastuu mm. unenlaatuun ja voi kohottaa verenpainetta. Painokin voi nousta tai vastaavasti valmentaja jättää kokonaan syömättä, eikä voi hyvin. Jos elämä on epäsäännöllistä, heijastuu sen myös työn laatuun. Puutteellisen palautumisen myötä työkyky heikentyy ja valmennukseen liittyvät työtehtävät vaativat entistä enemmän aikaa. Suunnitelmat jäävät roikkumaan, vanhempien yhteydenottoihin ei ehditä vastata ja työt alkavat kasaantua. Valmentajan työkuormitus kasvaa, keskittymisestä tulee vaikeampaa ja turvallisen harjoitusympäristön luominen haavoittuu. Voimistelijoiden tapaturmien riski kasvaa, jos valmentajan fokus ei säily puhtaan voimistelun vaalimisessa.

 

Katkaise kuormituksen kasaantuminen

Palautumiseen valmentaja tarvitsee riittävää lepoa, liikuntaa, ravintoa ja vapaa-aikaa. Tarvitaan aikaa, joka ei ole vain muiden valmentajien kanssa vietettyä, vaan hetkiä, jolloin irrottaudutaan kokonaan voimistelun maailmasta. Palautumista ei voi jättää vain lomalle, siksi kesällä pidetty loma ei suojele valmentajaa koko syksyn kuormitukselta, vaan palautumista pitää olla päivittäin. Hetkiä, pieniä tekoja, joiden avulla oma mieli ja keho jaksaa kaiken ponnistelun ja elämään kuuluvat onnistumiset ja vastoinkäymiset.

Työaika vaikuttaa paljon valmentajan jaksamiseen. Satunnaisesti valmentajan päivät ovat ympäripyöreitä leirien ja kisojen sekä kokousten takia, siksi toisinaan erilaiset joustot arkityöajoissa keventävät kuormitusta. Tästä tarpeesta tietää kuitenkin parhaiten valmentaja itse, siksi valmennustehtävissä toimivien on syytä olla välillä hieman itsekkäitä ja pyytää esimieheltään kevennystä rankan kisaviikonlopun jälkeen. Kukaan ei tiedä, miten voit ja jaksat, jos et kerro siitä kenellekään. Tuomilehto kuitenkin muistuttaa samalla, että jaksamiseen vaikuttaa tehokkaammin säännöllisyys ja rutiinit, kuin kerralla poisnukutut univelat.

 

Vinkkejä voimistelijalle

Muista riittävä uni: hyvä uni parantaa merkittävästi ajattelukykyä, mikä heijastuu myös oppimiseen.

Panosta kiireen keskellä myös rauhoittumisaikaan eli siihen, että ehdit vetää henkeä ja pysähtyä. Lisäksi on hyvä säilyttää arjessa myös aikaa, kun et teet mitään – ihan vaan olet.

 

Vinkkejä valmentajalle

Tunnista väsymyksen syy: uupumus arkeen ei läheskään aina johdu siitä, että valmennusta on liikaa. Myös merkityksettömyyden tunne tai omia arvoja vastaan toimiminen uuvuttavat ja joskus taustalla voi olla se, että odottaa itseltään liikaa. Lisäksi yksityiselämän murheet, pikkulapsiarki tai vaikkapa masennus vaikuttavat siihen, kuinka paljon valmentaja jaksaa puurtaa. Itsetutkiskelulle on siis hyvä jättää tilaa ja kun tietää, mistä ongelmat ja väsymys johtuvat, on niihin helpompaa puuttua.

Vaikka valmennustyö olisi miten innostavaa, aivojen ja kehon pitää saada levätä. Välillä pitäisi tehdä hommia, joilla ei ole mitään tekemistä seurassa tapahtuvien töiden kanssa.

 

Vinkkejä seurantyöntekijälle

Jos pelkäät väsyväsi työkuorman alle, asiasta kannattaa jutella esimiehen tai johtokunnan kanssa. He eivät välttämättä tiedä, että töitä on liikaa tai ne on organisoitu huonosti. Huonosti määritelty rooli johtaa helposti siihen, ettei toimijoilla ole hajuakaan siitä, mitä heidän pitäisi kulloinkin tehdä.

Työnkuvaa tai -aikaa voi usein muokata itselle sopivammaksi jo pienin korjausliikkein. Voit kokeilla erilaisia työtapoja, opetella uusia taitoja tai osallistua kiinnostavaan projektiin, mikä lisää mielekkyyttä rutiinien rinnalle. Myös mentoroinnilla voi olla energiaa lisäävää vaikutusta.

Työstä voi myös olla vaikea irrottautua, jos kollegat tai seuran asiakkaat viestittelevät iltaisin. Sähköpostien ja pikaviestien lähettämisestä kannattaa sopia aina yhteiset pelisäännöt. Riittääkö, että viikonloppuna tulleeseen viestiin vastaa maanantaiaamuna? Usein riittää.

 

Tutustu aikaisemmin julkaistuihin Lajikulttuuri-kirjoituksiin:

Lajikulttuurin juttusarja 1/2019: Hurmaava liike vai pelottava temppu?
Lajikulttuurin juttusarja 2/2019: Huuto tukahduttaa usein ilon!
Lajikulttuurin juttusarja 3/2019: Miksi valmennus väsyttää?
Lajikulttuurin juttusarja 4/2019: Puututko kiusaamiseen? 

Lajikulttuurin juttusarja 5/2019: Matkalla muutokseen

 

 

Lähteenä:

Valmennusosaamisen kartoitus ja valmennuskulttuuritutkimus, Voimisteluliitto 2018

Työkirja, Saku Tuominen ja Pekka Pohjakallio

Jyväskylän yliopiston psykologian professori Taru Feldt ja Työterveyslaitoksen Työkyky ja työurat -yksikön johtaja Salla Toppinen-Tannerin julkaisut (mm. HS 5.10.19)

Henri Tuomilehdon Voimisteluliiton valmentajapäivien luento 5.9.19