Pilkkoset-myynnillä permantokanveesi

27.2.2019 |

Voimistelu-lehdessä 4/2012 julkaisimme artikkelin Voimisteluseura Keski-Uusimaan kanveesiprojektista ja sen rahoittamisesta pääasiassa sukkia myymällä. Olisiko tässä idea myös teidän seuranne seuraavaan projektiin?

Pilkkoset-myynnillä permantokanveesi

Alkuperäinen teksti ja kuvat: Sari Tuunainen, Voimistelu-lehti 4/2012

Mikä yhteys on permantokanveesilla ja sukkien myynnillä? Voimisteluseura Keski-Uusimaan (VSK-U) kohdalla yhteys on päivänselvä. Seura aloitti keväällä 2010 varainkeruuhankkeen permantokanveesin uusimiseksi Tuusulan Veskula-saliinsa. Uusi permanto asennettiin paikoilleen jo saman vuoden syksyllä ja rahoitus toteutettiin sataprosenttisesti myymällä Pilkkoset Oy:n tuotteita, lähinnä sukkia.

Veskulaan astuessa ensimmäinen tunne on kotoisuus. Kilparyhmät aloittavat harjoittelun kello 15 iltapäivällä ja pian sali on tupaten täynnä toimintaa. Telineillä kieppuu eri-ikäisiä ja -tasoisia voimistelijoita osaavien valmentajiensa ohjauksessa.

Salin sydän on päävalmentaja Pirkko Haapala, joka juuri ennen kolmea viimeistelee ajankohtaiset viestit seuraväelle toimistossa ja valmentaa sen jälkeen pitkälle iltaan saakka. Hän huolehtii moninaisella toimenkuvallaan, että alueella on mahdollista harrastaa telinevoimistelua. Näin hän on tehnyt jo vuodesta 1998 lähtien.

Tällä hetkellä VSK-U:ssa on noin 600 jäsentä. joista noin 500 toimii Tuusulassa seuran omassa Veskula-salissa ja 100 Järvenpään kaupungin tarjoamissa tiloissa. Vuodesta 2005 käytössä olleessa Veskulassa 500 voimistelijan määrä on maksimi ja vilskettä totisesti riittää. Uusi permantokin on kovassa käytössä.

”Permantokanveesilla voi olla parhaillaan kolmekin ryhmää harjoittelemassa yhtäaikaisesti,” esittelee seuran perustaja ja päätoimisesti toimintaa pyörittävä Pirkko.

”Parempien harjoitusolosuhteiden lisäksi uusi permanto toi saliin valoisuutta ja viihtyisyyttä. Lisäksi pystymme nyt pitämään salilla myös kisoja,” hän iloitsee 6–8-vuotiaiden tyttöjen kilparyhmän valmennuksen tiimellyksessä.

Valtava urakka – kuinka se onnistui?

Kaikki Tuusulassa harjoittelevat voimistelijaryhmät, niin kilpa- kuin harrastepuolella, lähtivät perheineen aktiivisesti mukaan permantokanveesi-kampanjaan. Myyntipaketteja oli kaikkiaan 7 000 kappaletta, suurin osa muutaman parin sukkapaketteja. Myös muita Pilkkoset-tuotteita myytiin, esimerkiksi saunapeflettejä ja pyyhkeitä. Kolmen kuukauden varainkeruun tuotto oli kaikkiaan huikeat 30 000 euroa, mikä meni lähes eurolleen kanveesin hankintaan ja asennukseen.

Ehkä se tuotteiden jakelu oli haasteellisinta. Meidän ohjaajat olivat siinä aktiivisia, kun tuotteet jaettiin ryhmille. Toinen haaste oli rahankeruu. Keräsimme rahat käteisenä, joten se rahaproggis oli aika iso,” muistelee Pirkko kevään 2010 valtavaa urakkaa. ”Seuran puheenjohtajana oli silloin Kari Kämäräinen ja hän oli vahvasti apuna hoitamassa kamppanjaa. Ilman Karin työpanosta ei oltaisi varmaankaan onnistuttu,” kiittelee Pirkko.

Seuran yhteistyö Pilkkoset-yrityksen kanssa oli alkanut jo ennen permantokanveesi-kampanjaa ja yhteistyötä on jatkettu myös sen jälkeen. Vastaavana hankkeena saliin saatiin tänä vuonna uudet vaahtomuovipalat alastulomonttuihin. Rutistus ei ollut tällä kertaa niin suuri kuin kanveesin hankinnassa. Myös seuran TeamGym-joukkueet ovat hyödyntäneet Pilkkoset-tuotteiden myyntiä omissa pienemmissä hankinnoissaan. Salin nurkassa seisoo siitä todisteena trampetteja.

Monttupalojen hankinnan jälkeen Haapalalla ei ole vielä uutta suurempaa varainkeruukamppanjaa mielessä.

”Ainahan on kaikennäköistä, mitä pitää uusia. Täytyy miettiä taas jokin suurempi kohde. Se on huomattu, että on hyvä olla selkeä kohde. Siten saa kaikki ryhmät mukaan, kun kaikki tietävät, mihin raha menee,” Pirkko vinkkaa muille varainkeruuta suunnitteleville.

Pilkkoset useiden seurojen tukena

VSK-U yksi monista voimisteluseuroista, jotka ovat hyödyntäneet laadukkaita Pilkkoset-tuotteita varainkeruussa. Esimerkiksi Sport Club Vantaan joukkuevoimisteluryhmissä sukkien myyntiä on käytetty kattamaan toimintakuluja, kuten leirien kustannuksia.

”Tuotteet ovat hyviä ja helppoja myydä, sillä kaikkihan tarvitsevat sukkia. Myös muutkin vanhemmat ovat sanoneet, että tuotteet ovat laadukkaita ja myynnistä ei ollut vaivaa,” toteaa Kati Sartovuo, jonka tyttäristä Nea voimistelee 8–10-vuotiaiden Fortius-ryhmässä ja Emilia 12–14-vuotiaiden Kinesis-ryhmässä.

”Minulta jo kysellään välillä, etää milloin voi taas ostaa sukkia,” hän nauraa.