Hyppää sisältöön
Home » Uutiset » Mitä lasten kausipalautteissa ja arvioinnissa tulisi ottaa huomioon?
09.12.2024

Mitä lasten kausipalautteissa ja arvioinnissa tulisi ottaa huomioon?

Lapsen oikeuksien näkökulmasta arviointi, kehittymisen seuranta ja kauden päätös ovat tärkeitä hetkiä. Niissä on otettava huomioon erityisesti lapsen hyvinvointi, yksilöllinen kehitys ja osallistaminen prosessiin.

Lapsen oikeuksien toteutuminen urheilussa ei rajoitu vain tekniseen tai suoritustason arviointiin, vaan myös siihen, kuinka valmentaja osaa luoda ympäristön, jossa lapsi kokee itsensä kuulluksi ja ymmärretyksi. Arvioidessasi omaa toimintaasi valmentajana korostuvat osallisuuden taidot, jotka tukevat lapsen itsetuntoa ja kehitystä.

Toimitko näin?

Ehkä sinulle on luontaista asettua lapsen tasolle ja katsoa häntä silmiin, jotta voit kommunikoida hänelle ymmärrettävällä ja empaattisella tavalla. Pystyt käyttämään lapsen ikätasolle sopivaa kieltä ja sanavalintoja, jotta lapsi voi osallistua keskusteluun ja tuntea, että hänen mielipiteensä ovat arvokkaita. Aktiivinen kuuntelu on myös tärkeä osa vuorovaikutustasi; osoitat eleillä ja äännähdyksillä, että kuuntelet, ja tarvittaessa teet lisäkysymyksiä.

Vastasitko kaikkeen kyllä? Jos näin on, voit taputtaa itseäsi olalle. Hienosti menee!

Oletko myös valmis oppimaan lasten kanssa käytävistä keskusteluista, ja tämä auttaa sinua ymmärtämään heidän ajatuksiaan ja tarpeitaan?  Osallistaminen ei ole koskaan vain yksisuuntaista viestintää valmentajalta lapselle, vaan se on kaksisuuntainen prosessi, jossa lapsen ääni tulee kuulluksi ja hänen kokemuksensa huomioidaan.

Hyvä yhteys lapseen

Kauden päätöksessä ja palautteen antamisessa on erityisen tärkeää säilyttää hyvä yhteys lapseen. Valmentajan tekemät arvioinnit ja palautteenannon erilaiset tilanteet tukevat parhaissa tapauksissa lapsen kehitystä.

Tässä muutamia keskeisiä asioita kauden päätökseen ja palautteen antamiseen:

  • Kokonaisvaltainen palautteenantotapa. Kauden päättyessä palautteen tulisi olla monipuolista ja kohdistua niin lapsen fyysisiin kuin henkisiin vahvuuksiin. On tärkeää tunnistaa lapsen edistys ja onnistumiset, ei vain alueet, joissa on parannettavaa.
  • Lapsen hyvinvointi ja kokemukset. Palautteessa tulisi huomioida lapsen kokemukset kauden aikana, ei vain suorituksia. On tärkeää keskustella myös siitä, miten lapsi on nauttinut toiminnasta ja millaisia tunteita se on herättänyt.
  • Kannustava ja empaattinen palautteenantotapa. Palautteen tulee olla motivoivaa ja kannustavaa. Lapsen itsetuntoa tukevat palautteet auttavat häntä jaksamaan ja innostumaan tulevista kausista.
  • Perheiden osallistaminen palautteenantoon. Perheet voivat olla tärkeässä roolissa palautteen saamisessa ja sen käsittelemisessä kotona. Vanhempien näkemykset voivat tuoda esiin lapsen hyvinvointiin liittyviä tärkeitä seikkoja, joita valmentaja ei ole ehkä tunneilla huomannut. Varsinkin ryhmien vaihtotilanteissa vuoropuhelu ja palautteen antaminen puolin ja toisin tukee lapsen mielekästä ryhmänvaihtoa.

Lapsen oikeuksien mukainen valmennus ei ole vain tapa toimia – se on lupaus tukea lapsen kasvua kokonaisvaltaisesti. Tee kauden päätöksestä hetki, joka antaa lapselle eväitä innostua ja kasvaa myös tulevilla kausilla.

Hyvää joulua ja kiitos kaudesta kaikille arjen sankareille eli liikuntaa mahdollistaville toimijoille!

Liisa Lappalainen

 

Haku