Hyppää sisältöön
Home » Seuroille » Voimisteluviikko

Voimisteluviikko

Voimisteluviikko on Voimisteluliiton markkinointikampanja, jossa seurat voivat markkinoida toimintaansa omalla alueellaan.

Voimisteluviikko – markkinointivinkkejä seuroille

Voimisteluviikkoa vietetään seuraavan kerran 8.-14.1.2024. 

Voimisteluviikosta saatte seurallenne vauhdikkaan ja helpon startin uuteen kauteen Voimisteluliiton tuella!

Voimisteluviikko on Voimisteluliiton markkinointikampanja. Se ei ole sidottu seurojen kauden aloitukseen eli sitä kannattaa viettää, vaikka kausi alkaisikin myöhemmin. 

Markkinointi on tehokkainta etukäteen, joten Voimisteluviikkoa kannattaa hyödyntää alkavan kauden markkinointiin. Kun viestit seurasi tarjonnasta hyvissä ajoin, saat viestisi liikkujille silloin kun he ovat etsimässä ja päättämässä syksyn harrastuksista. 

Tältä sivulta löydät vinkkejä ja markkinointimateriaalia Voimisteluviikon järjestämiseen seurassasi. 

Voimisteluviikon ydinviestit

Voimisteluseurojen tarjonta on laadukasta, lähellä ja edullista.

  • Laadukasta: vastuullista, monipuolista, perusliikuntataitoja kehittävää.
  • Lähellä: ympäri Suomen, omalla paikkakunnallasi/kaupunginosassasi, lähellä harrastajan kotia.
  • Edullista: ei vaadi erityisiä varusteita, voi kulkea pyörällä/kävellen.

Voimisteluseurat muodostavat yhdessä Suomen suurimman ryhmäliikuntaketjun.

  • Liiku hyvässä seurassa.

Pikaopas

Hoida ainakin nämä asiat kuntoon:

  1. Verkkosivut ajantasalle: tuntitarjonta, liikuntapaikat, miten ilmoittaudutaan + hinnat. 
  2. Seuran tiedot Hoikassa ajantasalle – näin seurasi tarjonta löytyy myös Voimisteluliiton Löydä seura -palvelusta
  3. Kauden aloituksesta (milloin alkaa, koska voi ilmoittautua, mitä maksaa, mitä tunteja, kenelle) tieto seuran somekanaviin ja paikallisiin Facebook-ryhmiin. 

1. Ennen viikkoa

  • Viesti seuran ominaisuuksista, jotka erottavat seuran muista harrasteliikuntaa tarjoavista toimijoista. Tuo esille seuran uniikki tarjonta, oma sali, pitkäaikaiset ja pidetyt ohjaajat, yhteisöllinen toiminta, näytökset tms. 
  • Markkinoi paikallisesti: muista myös kirjastojen, koulujen, neuvoloiden yms. ilmoitustaulut, ilmoitus paikallislehdessä, somekanavat.
  • Analysoi kriittisesti edellisten vuosien toimenpiteitä ja luovu sellaisista, jotka eivät ole toimineet.
  • Laita verkkosivut kuntoon. Löytyväthän nämä helposti: liikuntapaikkojen yhteystiedot, tuntikuvaukset, lukujärjestykset, ilmoittautumisohjeet, hinnat, maksutavat (ePassi yms.), mitä varusteita tarvitaan. 
  • Varmista, että Hoika on päivitetty: Löydä lähin seura -palvelu hakee tiedot Hoikasta. Kaikki Voimisteluliiton tekemä markkinointi ohjaa kävijöitä ”löydä seura”-hakemistoon. Siksi on erittäin tärkeää, että jokaisen seuran tiedot löytyvät hakukoneesta. Tarkistathan viimeistään nyt, että seuran tiedot löytyvät. Ohjeet tietojen päivittämiseen löytyvät täältä.
  • Käytä termejä, joita jäsenetkin käyttävät (esim. jos tarjoatte ryhmäliikuntaa, käytetäänhän tätä termiä myös nettisivuillanne ja markkinoinnissa?).

 

2. Voimisteluviikolla

Miten sinun seurasi viettää Voimisteluviikkoa? 

Voimisteluliitto rohkaisee seuroja miettimään ja keksimään tapoja tuoda seuran omaa toimintaa esille.

Voisiko sinun seurasi esitellä toimintaansa lähialueen kauppakeskuksessa tai vaikka koululla? Järjestättekö ilmaistunteja tai jaatteko Kaveri mukaan tunnille -lipukkeita? Mieti myös, miten Voimisteluviikolla järjestetyssä tilaisuudessa tavatun potentiaalisen uuden harrastajan saa siirtymään vakiokävijäksi – jaatteko esimerkiksi flyereita tai onko kiinnostuneilla mahdollisuus ilmaiseen kokeilutuntiin? Tai onko tilaisuudessa paikalla ohjaaja, joka osaa esitella seuran toimintaa tarkemmin?

  • asiakaspalvelu: onhan tarpeeksi seuran työntekijöitä/vapaaehtoisia vastaamassa kysymyksiin sähköpostilla, puhelimitse tai somekanavissanne
  • markkinoi somessa, katso alta vinkit toimivaan postaukseen
    • muista omien kanaviesi lisäksi alueesi Facebook-ryhmät, joissa on potentiaalisia uusia jäseniä 
    • kokeile maksettua somemarkkinointia – vinkkejä saat Facebook-markkinointikoulutuksesta 
    • käytä tunnisteita #voimisteluviikko ja @voimistelu, jaamme viikon aikana seurojen julkaisuja @voimistelu-tilillä!

3. Voimisteluviikon jälkeen

  • Mainosta tarjontaasi pitkin kautta, jos mukaan voi tulla kesken kauden. 
  • Jos keräätte kokeilijoilta yhteystietoja: miten hyödynnätte uudet kontaktit? Huomioikaa GDPR, lisätietoa tältä sivulta. 

Lisävinkkejä viestintään

Nice to have

Tässä muutamia sisältöesimerkkejä, joita voi hyödyntää seuran markkinoinnissa. Ideoi rohkeasti eri tapoja, jotka sopivat juuri sinun seurallesi. 

  • harrastajien haastattelut verkkosivuilla
  • ohjaajien ja tuntien esittelyä somekanavissa kuvien/videoiden avulla
  • kysytyimmät kysymykset -postaukset somessa
  • paikallisissa tapahtumissa voi olla fyysisesti mukana markkinoimassa
  • lähetä paikallismedialle tiedote, jossa kerrot jostain uudesta asiasta/seurasi erottuvuustekijästä

Perusteet hyvälle somepostaukselle

Katso alta esimerkit Instagram-postaukseen. Mitä ottaa huomioon, kun markkinoit Voimisteluviikkoa ja seuran uutta kautta ja millaisia virheitä kannattaa välttää.

Mitä löytyy tehokkaasta postauksesta?

  • selkeästi ilmaistu asia: mitä, missä, milloin, miten
  • tekstissä käytetään oman seuran nimeä (uusien harrastajien houkuttelu)
  • aihetunnisteiden eli hashtagien monipuolinen käyttö auttaa postauksen näkyvyyteen
  • kuva antaa vinkin, mistä postauksessa on kyse
  • kuvaajan tiedot löytyvät tekstistä

Vältä näitä virheitä

  • teksti jättää lukijalle kysymysmerkkejä: Mikä voimisteluviikko?
  • potentiaaliselle uudelle jäsenelle olennaiset tiedot puuttuvat: mitä, missä, milloin? Mistä saan lisätietoa?
  • kuva ja teksti puhuvat eri kieltä: kun markkinoit ryhmäliikunnasta, käytä ryhmäliikunnan kuvaa
  • kuva on ensimmäinen asia, jonka katsoja näkee: varmista, että kuva on hyvälaatuinen ja rajattu siististi

Facebook-markkinointikoulutus

Katso markkinointikoulutus YouTubessa 

Seurojen kuvapankki

Kuvapankki

Vinkkejä sisällöntuotantoon TikTokissa

Lue lisää

Nainen ryhmäliikuntatunnilla

Voimistelun viestijöiden oma Facebook -ryhmä

Jaa omat vinkkisi Voimisteluviikon järjestämiseen tai kysy muiden seurojen ideoita Voimistelun viestijät nimisessä FB-ryhmässä!

Haku