Ilmaisuharjoitteita tanssitunneille

4.11.2020 |

Kuinka lähestyä ilmaisun harjoittelua tanssin harrastajien kanssa? Nyt saat vinkit siihen, miten käytetään hyväksi elementtejä, jotka johdattavat oppilaat kohti tunteiden ilmaisua. Vesi, tuli, maa ja ilma auttavat fyysistämään tunteet koko kroppaan tai kokemaan tunteen kuin tunteen hengityksen avustamana.

 

Ilmaisua tanssiin

Ilmaisu kuuluu olennaisena osana esiintyjän taitovalikoimaa. Toisilla tanssin ja voimistelun ohjaajista löytyy itseltään taustaa ilmaisutaitoryhmistä tai teatteriharrastuksesta ja heidän onkin usein helppo lisätä ilmaisuharjoitteita perustreenin oheen. Mutta mitä jos ilmaisuharjoittelu tuntuu kovin hankalalta ottaa osaksi treeniä? Voi myös tuntua, että ilmaisuharjoitteisiin kuluu kallista treeniaikaa. On hyvä muistaa, että ilmaisua voi kehittää helpoilla leikeillä ja harjoitteilla, ja se voi hyvin toimia myös vaikka osana alkulämmittelyä. Ilmaisun rohkeasti hallitseva ryhmä herättää helposti huomiota sekä kilpailutapahtumissa että esiintyessään. Ilmaisuharjoitteet voivat toimia myös ryhmäytymisharjoitteina, joten aika ei taatusti mene hukkaan.

 

Hyödynnä eri elementit ilmaisuharjoitteissa

Tanssin harrastajan kanssa on usein helpompi lähteä kohti ilmaisua fyysisten harjoitteiden kautta. Yksi kiinnostava tapa on lähestyä tunneilmaisua käyttäen hyväksi eri elementtejä. Vesi, ilma, tuli ja maa voivat toimia hauskoina ja inspiroivina tunteiden lähteinä. Valitse tunnille yksi elementti kerrallaan ja lähde tutustumaan siihen liikkeellisesti.

 

Vesi -harjoitus

Tanssija lähtee liikkeelle lattialta ja kuvittelee olevansa lammikko. Tästä vesi lähtee liikkeelle pienenä purona, johon yhdistyy muita puroja, ja vesi joutuu poukkoilemaan kiven yli muotoutuen pieneksi koskeksi. Tästä puro kasvaa joeksi, joka aukeaa lopulta mereksi. Huomatkaa kuinka veden liikkuessa tilassa se ei tee suoria kulmia vaan pyörteilee kääntyessään. Vesi on painavaa, soljuvaa ja aaltoilevaa. Kohti tunteita mentäessä harjoituksen eri vaiheita voidaan yhdistää hengitykseen, jolloin voidaan suuntautua erilaisia tunteita kohden.

 

Tuli -harjoitus

Tanssija lähtee liikkeelle lattialta ja kuvittelee olevansa kekäle. Tuli lähtee liikkeelle kekäleestä, johon joku puhaltaa ilmaa. Pikkuhiljaa tuli alkaa syttyä räiskyen ja kipinöitä heitellen. Tuli nousee aina alhaalta ylöspäin. Se hamuaa jatkuvasti lisää syötävää, lisää poltettavaa. Ahnas tuli lähtee kasvamaan ja kipinät sytyttävät läheiset verhot ja sitten seinät ja lopulta koko talon täyteen roihuun. Tuli räjähtelee ja yllättää. Sitä on vaikea hallita. Hengityksen avulla tuli voi johdattaa kokijansa helposti kohti vihan tunnetta. Tulen viha on aggressiivista, herkästi syttyvää, mutta myös helposti sammuvaa.

 

Maa -harjoitus

Maa -harjoituksessa voi lähteä liikkeelle leikkimällä, että muovailee valtavaa savikimpaletta, koettaen saada sitä liikkeelle työntämällä tai vetämällä. Tätä tehdessä huomaa, kuinka keho reagoi. Tällöin pyritään siirtämään kokemus niin, että itse muuttuu kasaksi savea, joka pyrkii liikkumaan tilassa. Kokeilkaa maan inspiroimaa hidasta ja paineista hengitystä.

 

Ilma -harjoitus

Ilma -harjoitteet sopivat hienosti syksyyn. Mikä inspiroisi improvisaatiota paremmin, kuin ilmassa lentävä vaahteran lehti? Myös tuulen riepoteltavana pyörivä muovipussi on mitä oivallisin esimerkki ilman ominaisuuksista. Kokeillessamme tuulen vaikutuksia liikkeeseen kannattaa ajatella eri voimakkuuksia ja tuulta helposti alleen ottavia asioita. Saliin voi ottaa mukaan höyheniä tai alumiinifolion paloja ja puhallella niitä liikkeelle. Samalla oppilaat ohjataan matkimaan tuota liikettä. Kevyt, pyörteilevä tuuli voi helposti viedä meitä kohti iloa ja riemua, mutta myrsky vie meidät voimakkaisiin ilmaisuihin. Myrskyisä tunne voi olla miltei mikä tahansa rakkaudesta vihaan asti.

 

Rohkeasti elementtejä kokeilemalla on mahdollista päästä pitkälle tunteiden kirjossa, kunhan muistaa hengityksen toimivan aina reittinä kohti tunnetiloja. Ohjaajan on hyvä myös palauttaa oppilaat neutraaliin tilaan tunnekokemusten jälkeen. Tähän auttaa rauhoittuminen esimerkiksi rentoutumalla.

 

Osalle oppilaista heittäytyminen improvisaatio ja ilmaisuharjoituksiin on helpompaa, kuin toisille. Ohjaajan kannattaa muistaa, että näissä harjoitteissa ei löydy oikeaa ja väärää tapaa ja on tärkeää hyväksyä oppilaan kokemus vaikkei se aina näkyisikään ulospäin. Ilmaisurohkeus ottaa aikansa, mutta palkitsee aina niin tanssijan kuin opettajan.

 

Ilmaisuharjoitteet: Tanja Eloranta

 

Mistä lisää vinkkejä?

Lisää ilmaisu- ja ryhmäytymisharjoitteita saat mm. Dance 4 Fun -ohjaajakoulutuksesta, jossa materiaalina käytetään Dance 4 Fun -ohjaajan opasta.

Voit tilata halutessasi oman fyysisen Dance 4 Fun -ohjaajan oppaan tämän linkin kautta.

 

Seuraava Dance 4 Fun -koulutus järjestetään keväällä 2021.