
Heli Puhakainen: ”Aikuinen antaa luvan leikille”
Leikki ei ole vain hupia, vaan keskeinen väline lasten oppimisessa, hyvinvoinnissa ja yhteisöllisyydessä, muistuttaa varhaiskasvatuksen opettaja ja päiväkodinjohtaja Heli Puhakainen. Hän on pitkän linjan osaaja lasten voimistelutoiminnan kehittämisessä ja leikin vuoden idean takana. Puhakaisen ideana oli tuoda näkyväksi seuroissa olevaa osaamista ja nostaa lasten omaehtoinen leikki keskiöön osana harjoituskulttuuria.
Leikki opettaa ja osallistaa
Puhakainen näkee leikin väylänä sekä taitojen harjoitteluun että lasten osallisuuden vahvistamiseen. ”Leikki on lapselle ominainen tapa oppia asioita. Sen avulla voidaan opetella uusia taitoja ja vahvistaa jo opittua”, hän sanoo.
Puhakainen muistuttaa, että yksinkertaisissakin leikeissä tapahtuu paljon. ”Joku voi sanoa, että se on vain hippaleikki, mutta mitä kaikkea siellä oikeasti tapahtuukaan – lapset liikkuvat, oppivat vuorovaikutusta ja kokevat iloa.”
Valmentajan rooli on ratkaiseva
Puhakaisen mukaan leikki ei ole itsestäänselvyys urheilun arjessa, vaan aikuinen tekee sen mahdolliseksi. ”Lapset tarvitsevat aikuisen luvan leikille. Me aikuiset rakennamme sen, minkälainen harjoituskulttuuri on – annetaanko tilaa leikille vai ei.”

Heli Puhakainen, päiväkodin johtaja. (Kuva kotiarkistosta)
Hän painottaa myös ohjaajan vastuuta siitä, ettei kukaan jää ulkopuolelle. ”Hyvä leikki on sellainen, jossa jokaisella on oma roolinsa. On tärkeää huolehtia siitä, että kaikki pääsevät osallistumaan.”
Miksi juuri nyt – voimistelussa vietetään leikin vuotta
Leikin merkitystä nostetaan esiin myös käytännön teoilla. Lasten voimistelun linjauksessa on asetettu tavoitteeksi monipuolinen ja leikkisä urheilukulttuuri. Vuonna 2025 tämä toteutuu konkreettisesti leikin vuonna, jolloin laadukas lasten ohjaus -Instagram-tili jakaa vuoden aikana sata erilaista leikkiä.
”Kun leikit tehdään näkyväksi, tuodaan todeksi sitä, mikä on jo kirjoitettu rakenteisiin. Haluamme näyttää, että leikki kuuluu jokaiseen harjoitukseen – se ei ole vain lisuke, vaan laadukkaan lasten urheilun ytimessä”, Lappalainen sanoo.
Ilo ja leikillisyys vahvistavat kulttuuria
Leikki tuo mukanaan iloa, naurua ja energiaa – mutta myös mahdollisuuden oppia. ”Kun lapsi saa liikkua ja nauraa leikissä, oppiminen on syvempää ja iloa tuottavaa”, Puhakainen muistuttaa.
Hän haastaa valmentajia ja seuroja näkemään leikillisyyden laadun mittarina. ”Tuloksia voi syntyä myös kulttuurissa, jossa on lupa nauraa, kisata ja hassutella. Se ei vie pois tavoitteellisuutta – päinvastoin, se tukee oppimista.”
Kohti leikkisämpää urheilukulttuuria
Puhakainen toivoo, että lasten urheilukulttuurista tulisi monipuolisempi ja leikkisämpi. Hänen mukaansa leikki on paitsi oppimisen väline myös lapsen oikeus.
”Se on osa lapsen osallisuutta. Me aikuiset annamme luvan sille, että harjoituksissa voi olla muutakin kuin lajinomaisia harjoitteita”, hän painottaa. ”Kun leikille annetaan arvo, lapset voivat hyvin – ja silloin myös oppiminen on laadukasta.”
Call to Action – jaa oma leikkisi!
Otamme ilolla vastaan leikkejä eri seuroista, lajeista sekä laji- ja harrasteryhmistä. Mikäli teillä on leikki, josta on kuvia ja/tai videota sekä ohjeet, kiitos jos lähetätte sen Liisa Lappalaiselle @voimistelu.fi
- Huomioithan, että kuvissa tai videoissa näkyvillä on oltava kuvauslupa.
- Leikit voivat olla hyvin erilaisia ja eri ikäisille sopivia.