Hyppää sisältöön
Otsikkobanneri, jossa voimistelevia lapsia

Temppusankarit-kouluskaba

Temppusankarit-kouluskaba käydään koulukohtaisena kilpailuna. Kaikissa lajeissa tulee olla koulusta eri suorittaja eli kyseessä on joukkuekilpailu. Jokainen skaban laji tulee suorittaa ja eri lajeista saatujen pisteiden yhteenlaskettu pistemäärä ratkaisee koulukohtaisen kilpailun voittajan. 

Temppusankarit-kouluskaba on perinteisen voimistelun rajoja rikkova matalankynnyksen kisailukonsepti.

Päätavoite on saada lisää monipuolista liikettä  lasten kouluarkeen.

Temppusankarit-kouluskaban lajit pohjautuvat voimisteluun ja Voimisteluliiton Gym-tuoteperheeseen, jonka harjoitteet soveltuvat hyvin harrasteliikuntaan. Kouluskaba on jatkoa Voimisteluliiton ja Koululiikuntaliiton aiemmin yhdessä luomalle Temppusankarit-konseptille, jonka materiaalit löydät täältä.

Kouluskaba

1. Freegym-rata

Freegym on skaban ensimmäinen laji. Erilaisista esteistä ja telineistä tehty rata, joka sisältää alituksia ja ylityksiä. Freegym-rata on tarkoitus suorittaa mahdollisimman nopeasti. Radalla hyödynnetään FreeGymistä tuttuja esteiden ylitysliikkeitä kuten askel- ja apinaylityksiä.

Freegym-rata:

  • Paavo-puomi (20 cm leveä, 5 m pitkä puomi) /eteneminen

  • 3 palikkaa (n.50 cm)  /ylitykset, joiden välissä voimistelupenkki, josta alitus

  • Vinopenkkiä pitkin nousu ylämäkeen ja vinopenkkiä pitkin lasku alamäkeen

  • Nojapuut (eteneminen tolppien väli vapaa valintainen tyyli, niin ettei jalat osu maahan esim. karhun kävely aisoja pitkin tai käsien varassa kävely)

  • Ponnu ja matto (ponnulta oma valintainen hyppy matolle)

  • Kaksi  n. 80 cm korkuista palikkaa, josta vapaa valintaiset ylitykset

Radan aika: 

  • 50s.- Taitoniekka – 1 piste
  • 45s. – Ässä – 2 pistettä
  • 40s. – Mestari – 3 pistettä
  • 35s. – Guru – 4 pistettä
  • alle 30s – Legenda – 5 pistettä

Radalla käytettyjen temppujen tyylipisteistä voi saada bonusta 1-3- pistettä. Järjestäjän puolesta toimiva arvi-/ajanottaja arvioi tyylipisteet. 

Virheistä, kuten puomilta/penkiltä putoaminen tai nojapuilla jalat maassa eteneminen, vähennetään yksi piste yksilön loppupisteistä.

2. Käsinseisonta

Käsinseisonta on skaban toinen laji, joka suoritetaan seinää vasten maassa.

Käsien tulee olla enintään 20 cm päässä seinästä. Seistään selkä seinää vasten. Käsinseisontaan on päästävä itse ponnistamalla. Käsinseisonnassa mitataan aikaa, joka pystytään olla käsien varassa niin, että jalat eivät koske maahan. Skabailussa mitataan aikaan ja tulos ratkaisee arvonimen:

  • 10 s – Taitoniekka – 1 piste
  • 20 s – Ässä – 2 pistettä
  • 45 s – Mestari – 3 pistettä
  • 60 s – Guru – 4 pistettä
  • 90 s – Legenda – 5 pistettä

Jos pystyy ylittämään 90 sekunnin käsiseisonnan seinää vasten, voi saada bonusta käsinseisonnasta ilman tukea. (Suoritus tehdään maassa 1 m x 1 m alueella, jossa voi tehdä korjausaskelia, kunhan pysyy alueen sisällä) 

  • 20 s – 1 bonuspiste
  • 40 s – 2 bonuspistettä
  • 60 s – 3 bonuspistettä
Kaksi avustajaa auttamassa käsilläseisojaa

Kolmen ryhmissä oppilaat voivat harjoitella itse käsinseisontaa.

3. Riipunta

Kolmas laji, riipunta, suoritetaan tangolla siten, että jalat ovat irti maasta. Riipunta tulee suorittaa käsillä. Riipunnassa tyyli on vapaa, riippua voi joko myötä tai vastaotteella. Alla on esitetty tasot:

10 s – Taitoniekka – 1 piste
20 s – Ässä – 2 pistettä
45 s – Mestari – 3 pistettä
60 s – Guru – 4 pistettä
90 s – Legenda – 5 pistettä

Jos pystyy roikkua yli 90 sekuntia voi saada lisäbonusta yhden käden roikunnalla seuraavasti (yhden käden roikuntaa jatketaan suoraan kahden käden roikunnan jälkeen irroittamalla toinen käsi):

  • 10 s – 1 piste
  • 20 s – 2 pistettä
  • 30 s – 3 pistettä

4. Rope Skipping

Rope Skipping eli naruhyppely on neljäs kouluskaban lajeista. Yleensä lajia voi harrastaa yksin tai yhdessä eri pituisilla köydestä tai muovista valmistetuilla naruilla. Kouluskabassa hypitään itse narua pyörittämällä paikallaan hyppien. 

Paikallaan hyppääminen
Kouluskabassa aika on 30 s. Hypitään tasajalkaa niin monta kertaa kuin ehtii.

  • 5 hyppyä – Taitoniekka – 1 piste
  • 15 hyppyä – Ässä – 2 pistettä
  • yli 25 hyppyä – Mestari – 3 pistettä
  • yli 30 hyppyä – Guru – 4 pistettä
  • yli 60 hyppyä – Legenda – 5 pistettä

Yli 60 hyppyä hypänneillä on bonusmahdollisuus yhden jalan naruhypyissä seuraavasti:

  • yli 15 hyppyä – 1 piste
  • yli 30 hyppyä 2 pistettä
  • yli 60 hyppyä – 3 pistettä

 

Tyttö kierii

 

Omia ja muiden kouluskabailuja voi fiilistellä myös somessa hashtagilla #MunSankaritemppu. Postaukseen voit tagata myös @laadukaslastenohjaus.

 

Haku