Monet lapset harjoittelevat nyt kotona etäharjoittelun parissa ja on tärkeää muunnella harjoituksia, jotta mielenkiinto ruudun takana pysyy yllä.
Nyt voimistelukoulun vinkkinä kannustamme kaikki pelaamaan lautapeliä kotona. Voit tulostaa tai tallentaa omalle koneellesi pelilaudan tästä.
Miten peliä pelataan?
Jokainen voi tulostaa kotona itselleen pelilaudan omaan käyttöön tai voitte pelata yhteisellä laudalla ja ohjaaja toimii pelinjohtajana. Jos jokaisella on kotona oma pelilauta, noppa ja nappula, voi jokainen edetä laudalla omassa tahdissa, eikä etäyhteyksistä syntyvä viive eri käyttäjien kohdalla haittaa pelin saumatonta kulkua.
Ohjaajan tehtäväksi jää ideoida ja ohjeistaa liikkeet ja toistojen määrät tai osallistaa suunnitteluun nuoret. Pelin ajan hän voi keskittyä harrastajien kannustamiseen ruudun takaa.
Muutama eri variaatio pelistä:
Alle 6v liikkujat
Pienten liikkujien kohdalla on hyvä kannustaa myös harrastajan perhe mukaan pelaamaan ja pyydä, että ottavat pehmolelut mukaan pelikierrokselle.
Peli etenee noppaa heittämällä. Jos pelaaja päätyy punaiseen ruutuun, tulee heittää 3 x pehmolelua ilmaan, niin, että saa lelun kiinni. Tumman sinisissä ruuduissa, joissa on rasti, eteneminen pysähtyy ja pelaaja joutuu ottamaan askeleen taaksepäin pelilaudalla. Vaaleansinisissä ruuduissa pelaaja on turvassa ja saa edetä normaaliin tapaan seuraavalla heittovuorollaan.
Liikeruutu, kyykystä jännehyppy: rakettihyppy kuuhun.
Liikeruutu, kuperkeikka: Jos kuperkeikka ei vielä suju kovalla alustalla, voi sen tehdä myös sohvalla tai esimerkiksi korokkeen päältä. Lapsi voi laittaa sohvan eteen tyynyn ja käydä polvi-istuntaan sohvalle. Kun lapsi taivuttaa leuan rintaan ja kumartuu sohvalta tyynylle, kädet tyynyn molemmin puolin, yrittäen samalla kurkata sohvan alle, auttaa vauhti hänet ympäri. Vanhempi voi tukea liikettä nostamalla hieman lantiosta.
Liikeruutu, venekeinunta: Kolmannessa ruudussa on tarkoitus taivuttaa keho kaarelle ja yrittää keinua kuin vene aallokossa.
Liikeruutu, maailmanympärysmatka: Etunoja asennossa on tarkoitus tehdä maailman ympärimatka eli kädet pysyvät esimerkiksi tyynyn päällä ja jalat kiertävä kokonaisen ympyrän jalkoja siirtämällä.
Liikeruutu, X-hyppy: Hyppy lähtee perusasennosta ja tavoitteena on tehdä ilmassa niin iso X-kirjain kuin vain pystyyn. Lopetus tulisi tehdä perusasentoon eli I-kirjaimeen.
Maaliin saavuttaessa on hyvä ottaa vesihuikka ja taputtaa itseä olalle hyvästä pelistä kiitoksena.
Pienten koululaisten versio
Punainen ruutu = mahdollisimman nopeat polvennosto juoksut x 10
Tumman sininen ruutu = siirtyminen 2 ruutua taaksepäin
Vaaleansininen ruutu = mahdollisuus ottaa vesihörppy
Liikeruutu, kyykystä jännehyppy: Jännehyppy ruudussa toistoja tehdään x 5
Liikeruutu, kuperkeikka: kuperkeikka eteen ja nousu seisomaan sekä takaisin kyykkyyn ja takaperin kuperkeikka
Liikeruutu, kaarinostot/venekeinunta: napakka vartalon nosto päinmakuulta kaari-asentoon ja alas, toistaen sama x 10
Liikeruutu, maailmanympärysmatka: matkustuksessa pysytään etunoja asennossa ja kierretään kokonainen ympyrä myötä- ja vastapäivään.
Liikeruutu, X-hyppy: ponnistetaan terävästi 5 x hienoon x-asentoon ilmassa.
HUOM, Lapset voivat myös ideoida variaatioita, määriä tai punaisiin ruutuihin suorituspisteitä.
yli 12v. lapset/nuoret
Punainen ruutu = punaisen kohdalla tehdään voimaliike. Jokaisen ruudun kohdalla eri voimaliike. Liikkeet voi ohjaaja laittaa chattiin, josta jokainen voi katsoa, mikä liike missäkin kohdassa tulee.
- Istumaannousu 15
- Pohjenousut 20
- Lankkupito 20s
- Jalannostot istuen 10/jalka
- Kerälinkkari 15
- L-pito (jalat korokkeella) 20s
- Vuorikiipeilijä 20
- Punnerrus polvet maassa tai ilmassa
Tumman sininen ruutu = Jos pelaaja joutuu tähän, täytyy hänen siirtyä yksi ruutu taaksepäin ja suorittaa siinä oleva tehtävä.
Vaaleansininen ruutu = Tasapainoliike, pito 20 s tai esineen nostaminen maasta. Kolme eri liikettä. Kun joutuu ensimmäisen kerran vaaleansiniseen ruutuun, tekee vaa’an. Toisella kerralla tekee kukkoseisonnan, kolmannella nostaa esineen maasta ja neljännellä kerralla tekee jälleen vaa’an eli lista aloitetaan alusta.
- Vaaka
- Kukkoseisonta päkiöillä 20 s/jalka
- Valitseman esineen nosto maasta yhden jalan varassa, tyyli vapaa!
Liikeruutu, kyykystä jännehyppy: Tehdään 10 kyykystä ylös jännehyppyä pysäytyksillä. Ponnistus korkealle niin, että nilkat saadaan ojennettua. Hallittu alastulo ja ojennus, sitten vasta uudestaan kyykystä hyppy ylös.
Liikeruutu, kuperkeikka: Sängyn päällä, matolla tai sohvalla tehdään 3 eteenpäin kuperkeikkaa ja 3 taaksepäin kuperkeikkaa.
Liikeruutu, kaarinostot/venekeinunta: Tehdään 10 kaarinostoa ja 10 venekeinuntaa.
Liikeruutu, maailmanympärysmatka: Otetaan tyyny tai muu pehmeä väline, jonka päälle laitetaan kädet. Jalat kiertävät esineen molempiin suuntiin kerran, kädet pysyvät esineen päällä.
Liikeruutu, X-hyppy: Tehdään 5 x-hyppyä maassa, sitten hypätään sohvalta/sängyltä tai muulta tukevalta huonekalulta alastulona 5 x-hyppyä. Laita alastulon kohdalle peitto, matto tai jokin muu pehmeä alusta. Katso kuitenkin, ettei alusta luista alta!
Leikki-idean jakamisessa auttoivat Venla Kelontekemä sekä pelilaudan tekijä Helena Kilpi.