Hyppää sisältöön
Home » Uutiset » Vinkkejä seuran viestintään seuraseminaarista
01.04.2022

Vinkkejä seuran viestintään seuraseminaarista

Seuraseminaari

Seuraseminaarissa Helsingissä 26.3. kuultiin esimerkkejä kahden eri seuran viestinnästä ja markkinoinnista.

Seinäjoen Voimistelijoiden Ulla Yli-Kohtamäki kertoi, että seuran jäsenmäärä on kasvanut koronasta huolimatta. Vuonna 2019 se oli 734 ja nyt yli tuhat voimistelijaa harrastaa eri lajeja seurassa. Yhtenä syynä jäsenmäärän kasvamiseen Yli-Kohtamäki kertoi oman harjoitushallin valmistumisen vuonna 2020.

Seurassa viestintää ja markkinointia hoitaa tiedotus- ja markkinointitiimi, joka on osa johtokuntaa. Tiimissä on viisi jäsentä. Tässä osa tiimin tehtäviä:

  • Visuaalisen ilmeen yhdistäminen kaikissa kanavissamme (käynnissä)
  • Somesuunnitelma kauden alussa
  • Harrastustoiminnan markkinointisuunnitelma kauden lopussa tulevaa kautta varten
  • Erityistä voimaa -hanke
  • Kyselytutkimus seuran tunnettuudesta opiskelijatyönä
  • Seuran uutiskirjeet MyClubiin
  • Seuratuotteet ja –vaatteet
  • Seuran joukkueet ohjeistettu tekemään tilit xxxx_svo –muodossa
  • Valmennuksella oma somekalenteri
  • Keräämme jatkuvasti omaa kuvapankkia
  • Teemme hankintoja oman budjetin puitteissa
  • Pidämme aktiivisesti yhteyttä paikalliseen mediaan
  • Hankimme sparrausta tiimillemme digitaalisen markkinoinnin asiantuntijalta
  • Seuraamme jatkuvasti muiden seurojen tekemistä ja muutenkin somea

Tulevaisuuden tavoitteina on verkkosivuston kehittäminen ja vastaaminen paremmin hakukonenäkyvyyteen ja parempi toimiminen mobiilissa; yhteistyökumppaneiden näkyvyyden lisääminen; suunnitelmallisempi someviestintä – mitä, missä ja milloin ja kenelle, mietittävä eri kanavien roolit; seuratuotteiden myynnin ja markkinoinnin kehittäminen sekä parempi näkyvyys muuallakin kuin Facebook ja Instagram.

Ullan vinkit seuraviestintään:

  1. Viesti säännöllisesti
  2. Tekemällä oppii – tee ja kokeile rohkeasti
  3. Kiinnitä huomiota kuviin (esim. kerää omaa kuvapankkia)
  4. Tee yhdessä muiden seura-aktiivien kanssa (mm. oikolukeminen)
  5. Tee yhteistyötä esim. oppilaitosten kanssa, opiskelija mukaan tekemään viestintää

Pakilan Voimistelijoiden Satu Pulkkinen kertoi seurasta ja sen viestinnästä ja markkinoinnista. Noin tuhannen jäsenen seura täyttää 75 vuotta tänä vuonna. Seuran strategisena tavoitteena on olla joukkuevoimistelussa maailman huipulla sekä olla Pohjois-Helsingin vetovoimaisin lasten, nuorten ja aikuisten liikuttaja.

Sadun vinkit seuraviestintään:  

  1. Aseta tavoitteesi: Mieti seuraavia kysymyksiä: Miten viestintä tukee seuran strategisia tavoitteita? Mitkä ovat viestinnän ja markkinoinnin tavoitteet? Mitkä ovat konkreettiset, mitattavat mittarit?
  2. Tunne kohderyhmäsi: Mieti seuraavia kysymyksiä: Ketkä ovat nykyisiä ja potentiaalisia jäseniäsi? Entä muut kohderyhmäsi?Mikä on kilpailutilanteesi? Mitä palautetta saat jäsenistöltäsi?
  3. Suunnittele toimenpiteet: Mieti seuraavia kysymyksiä: Kenelle viestit? Mitä viestit? Miten herätät mielenkiinnon? Missä viestit, mitä kanavia käytät mihin tarkoitukseen? Milloin viestit?
  4. Jaa vastuut ja toteuta: Mieti seuraavia kysymyksiä: Miten toimit systemaattisesti? Kuka tekee mitäkin? Mihin rahkeesi riittävät? Vähemmän laadukkaasti ja suunnitellusti vs. paljon sitä-sun-tätä
  5. Hyödynnä työkaluja: Mieti seuraavia kysymyksiä: Mitä työkaluja ja teknologiaa teillä jo on? Mitä uusia työkaluja voisit lisätä työkalupakkiin? Mikä on viestinnän ja markkinoinnin budjettisi
  6. Seuraa tuloksia ja korjaa: Mieti seuraavia kysymyksiä: Miten seuraat toteumaa? Miten toteuma vastaa tavoitteitasi? Miten voisit toimia eri tavalla jatkossa? Kokeile ja löydä!

 

Lopuksi Irma Ala-aho Vuoden Urheiluseura 2021 eli Oulun Voimisteluseurasta kertoi vastuullisuustyöstään.

Kiitos kaikille kolmelle mielenkiintoisista esityksistä!

Kiinnostaako seuraviestintä?

Tule mukaan oppimaan lisää viestinnästä ja markkinoinnista – osallistu Voimistelijat takaisin seuratoimintaan -webinaarisarjaan!

Lue lisää 

Haku