Voimistelussa voi kilpailla yhdeksässä eri lajissa. Kaiken ikäiset voivat osallistua kilpailuihin, ja kilpailla voi usealla eri tasolla. Tällä sivulla esitellään voimistelun kilpalajit.
Akrobatiavoimistelu
Akrobatiavoimistelu on laji, jossa urheilijat nostelevat ja heittelevät toisiaan. Laji vaatii voimaa, taitoa ja tasapainoa. Harjoittelu alkaa perusliikkeistä, kuten kuperkeikka ja päälläseisonta. Kun taidot ja voimat kasvavat, siirrytään vaikeampiin liikkeisiin ja nostoihin.
Kilpatasolla tärkeitä ovat nostot ja heitot, jotka tehdään yhdessä. Lajissa voi kilpailla 2‒4 hengen ryhmässä tai isossa akroshow-ryhmässä.
Akropuusarjassa kilpaillaan yksin. Akropuu on matala teline, jonka päällä tehdään liikkeitä, kuten käsinseisonta.
Korkeimmalla tasolla on erikseen miesten ja naisten sarjat. Alemmalla tasolla tytöt ja pojat kilpailevat samoissa sarjoissa.
Joukkuevoimistelu
Joukkuevoimistelu on nykyään kansainvälistä huippu-urheilua. Laji on kotoisin Suomesta ja perustuu naisvoimisteluun.
Joukkuevoimistelussa jokainen liike on tärkeä. Koko joukkue tekee liikkeet tarkasti samaan aikaan. Lajissa yhdistyy musiikki, tarina, liike ja kehonhallinta. Laji vaatii nopeutta, voimaa, liikkuvuutta ja hyvää koordinaatiota.
Joukkue harjoittelee kilpailuohjelmaa satoja tunteja. Ohjelma on samaan aikaan urheilua ja taidetta.
Kilpa-aerobic
Kilpa-aerobic on vauhdikas laji, jossa yhdistyy musiikki, voimistelun vaikeusliikkeet, tanssiliikkeet ja akrobatia.
Kilpa-aerobicin hienot esitykset vaativat paljon taitoa, voimaa ja kehonhallintaa. Urheilija esimerkiksi hyppää korkealle ilmaan ja laskeutuu suoraan punnerrukseen. Lajia täytyy harjoitella todella paljon, jotta kaikki näyttää helpolta.
Kilpa-aerobic parantaa voimaa, notkeutta ja kestävyyttä. Laji myös lisää rohkeutta esiintyä.
Miesten telinevoimistelu
Telinevoimistelussa tehdään liikkeitä telineillä. Miehillä on kuusi telinettä:
- renkaat
- nojapuut
- rekki eli metallitanko
- hevonen eli nojateline
- permanto eli joustava alusta
- hyppy eli hyppyteline.
Voimistelijat seisovat käsillä ja hyppivät voltteja. He tekevät hurjia liikkeitä joka suuntaan: ylösalaisin, sivulle, käsien varassa ja jaloilla.
Telinevoimistelu parantaa esimerkiksi voimaa, kestävyyttä, notkeutta, kehonhallintaa ja koordinaatiota. Koordinaatio tarkoittaa kehon eri osien yhteistyötä.
Telinevoimistelua voi harrastaa, tai lajissa voi kilpailla.
Naisten telinevoimistelu
Telinevoimistelussa tehdään liikkeitä telineillä. Naisilla on neljä telinettä:
- puomi
- nojapuut
- permanto eli joustava alusta
- hyppy eli hyppyteline.
Voimistelija tekee esimerkiksi hyppyjä ja voltteja kapealla puomilla. Liikkeet ovat todella vaikeita, vaikka ne näyttävät helpoilta. Kauniit liikkeet vaativat taitoa, voimaa ja liikkuvuutta.
Naisten telinevoimistelussa yhdistyy tekniikka, taiteellisuus, voima ja liikkuvuus. Lajia voi harrastaa, tai lajissa voi kilpailla.
Rytminen voimistelu
Rytminen voimistelu on laji, jossa voimistelija käyttää välinettä ja liikkuu musiikin tahtiin. Väline voi olla pallo, vanne, keilat, nauha tai naru. Lajissa kilpaillaan yksin, parin kanssa, kolmestaan tai joukkueessa.
Laji vaatii esimerkiksi liikkuvuutta, rytmitajua, koordinaatiota ja henkistä vahvuutta. Koordinaatio tarkoittaa kehon eri osien yhteistyötä.
Harjoittelu on monipuolista. Siihen sisältyy esimerkiksi balettia ja välinetekniikkaa. Laji näyttää helpolta, mutta on todellisuudessa vaikea.
Tanssillinen voimistelu
Tanssillisessa voimistelussa yhdistyy tanssi ja voimistelu. Laji perustuu suomalaiseen naisvoimisteluun, ja sitä harrastaa suuri joukko eri-ikäisiä ihmisiä.
Tanssillisessa voimistelussa on paljon vaihtoehtoja ja haasteita. Lajia voi harrastaa omaksi iloksi, tai lajissa voi esiintyä ja kilpailla.
TeamGym
TeamGym on laji, jossa joukkue tekee hienoja liikkeitä. Lajissa kilpaillaan kolmella eri telineellä, jotka ovat volttirata, trampetti ja vapaaohjelma.
- Volttiradalla voimistelijat tekevät peräkkäin volttisarjoja. Voltti on hyppy, jossa jalat pyörähtävät pään yli.
- Trampetilla voimistelijat tekevät peräkkäin korkeita hyppyjä. Trampetti muistuttaa pientä trampoliinia.
- Vapaaohjelmassa koko joukkue liikkuu samaan aikaan. Ohjelmassa yhdistyy voimistelu, akrobatia ja tanssi.
Trampoliinivoimistelu
Suomessa on kaksi trampoliinivoimistelun lajia: trampoliini ja tuplaminitrampoliini. Voimistelijat tekevät trampoliinilla hurjia hyppyjä. Lajin voi aloittaa minkä ikäisenä tahansa. Harjoittelu alkaa helpoista hypyistä.
Kun taidot kasvavat, hyppyihin lisätään voltteja ja kierteitä. Voimistelijat tekevät kaksoisvoltteja ja kolmoisvoltteja, jopa kahdeksan metrin korkeudessa. Välillä pyörimissuunta vaihtuu. Voltti on hyppy, jossa jalat pyörähtävät pään yli.
Laji sopii kaikille, sillä oppiminen etenee omien taitojen mukaan. Liikkeitä on paljon, ja uutta voi oppia koko ajan. Laji vaatii esimerkiksi tasapainoa, keskivartalon hallintaa ja koordinaatiota. Koordinaatio tarkoittaa kehon eri osien yhteistyötä.

