Hyppää sisältöön
Home » Uutiset » Voimisteluliitto tuomitsee jyrkästi Venäjän sotatoimet Ukrainaa vastaan – päivitetty kannanotto 26.3.2022
26.03.2022

Voimisteluliitto tuomitsee Venäjän sotatoimet Ukrainaa vastaan ja kannattaa myös vaaleilla valittujen venäläisten ja valkovenäläisten luottamushenkilöiden sulkemista urheilutoiminnan ulkopuolella. Euroopan Olympiakomitea EOC ja Euroopan Voimisteluliitto EG ovat jo tehneet vastaavan linjauksen.

Voimisteluliitto tukee sitä, etteivät kansainväliset lajiliitot ja urheilutapahtumien järjestäjät salli Venäjää ja Valko-Venäjää edustavien urheilijoiden, valmentajien ja toimihenkilöiden osallistumista kansainvälisiin kilpailuihin.

Katsomme, että Venäjällä tai Valko-Venäjällä ei voi järjestää mitään kansainvälisiä urheilutapahtumia nykyisessä tilanteessa.

Kansalliseen kilpailutoimintaan Suomessa voivat osallistua Suomessa asuvat Venäjän ja Valko-Venäjän kansalaiset edellyttäen, että heillä on liiton myöntämä osallistumisoikeus kilpailuun/tapahtumaan urheilijana, valmentajana tai toimihenkilönä.

Suomessa voimistelussa on mukana paljon venäläis-, valkovenäläis- ja ukrainalaistaustaisia voimistelijoita ja valmentajia. Voimisteluliitto kehottaa kaikkia toimijoitaan ja voimistelijoita huolehtimaan ja varmistamaan, että kaikilla on turvallinen toimintaympäristö.

Voimisteluliitto järjestää Gymnaestradan yhteydessä kesäkuussa Tampereella joukkuevoimistelun Maailman Cup, Challenge Cup ja Piruetti Cup -kilpailut, joiden järjestämisoikeuden on myöntänyt kansainvälinen joukkuevoimisteluliitto (IFAGG) Voimisteluliitolle. Kilpailuihin eivät voi osallistua joukkueet Venäjältä eikä Valko-Venäjältä.

Voimisteluliitto ja sen jäsenseurat tukevat Suomeen tulleiden ukrainalaisten lasten ja nuorten harrastustoimintaa mahdollistamalla heille harjoittelun ja kilpailemisen voimistelussa.

“Meille on tärkeää auttaa sodan jaloista pois päässeitä lapsia ja nuoria löytämään voimistelusta mielekäs uusi harrastus tai jatkamaan seuroissamme tuttua harrastusta”, totesi Voimisteluliiton puheenjohtaja Kaisa Vikkula liiton 26.3.2022 pidetyn kevätkokouksen avauspuheenvuorossa.