Hyppää sisältöön
Home » Uutiset » Miksi seurojen kannattaa olla TikTokissa? – Viisi vinkkiä sisällöntuotantoon
10.10.2022

Miksi seurojen kannattaa olla TikTokissa? – Viisi vinkkiä sisällöntuotantoon

TikTokin logo puhelimessa

TikTokin avulla pystyt tavoittamaan uusia harrastajia tehokkaasti ja nopeasti. Lue juttu ja saat vinkkejä TikTokin sisällöntuotantoon. 

TikTok ei ole enää mikään lasten tanssisovellus. Muutama vuosi sitten oli näin, mutta nykyään TikTokissa on laajasti eri-ikäistä porukkaa ja sisältöä moneen makuun. Suomessa on jo 1,5 miljoonaa aktiivista käyttäjää ja aikuisten määrä kasvaa koko ajan. TikToki on sitouttavin somekanava, käyttäjä on sovelluksessa keskimäärin 10 minuuttia per sessio. Mainostaminen on myös tällä hetkellä erittäin halpaa.

Miksi TikTok koukuttaa?

TikTokin algoritmi toimii siten, että se ehdottaa sinulle sisältöä mikä saattaisi sinua kiinnostaa. Näin sisällöntuottajat saavat sisältönsä yleisön nähtäville ilman, että heidän tarvitsee saada ensiksi seuraajia.
Se miten laajalle sisältö leviää, riippuu siitä, miten hyvää sisältöä se on.

Vinkkejä seuroille TikTokin sisällöntuotantoon

TikTok poikkeaa esimerkiksi Instagramista siinä, että estetiikalla ei ole niin suurta merkitystä, vaan aitous kiinnostaa. Tässä viisi vinkkiä, millaista sisältöä voitte tuottaa voimisteluseuranne TikTokiin.

1. Koska TikTokissa (kuten monella somekanavalla muutenkin) ihmiset kiinnostavat, tuokaa rohkeasti ohjaajia, valmentajia ja voimistelijoita esillä. Voitte sopia vuoroviikoista eri ohjaajien kesken ja tuottaa yhdessä sovittua sisältöä kanavaan. Voimistelussa kiinnostaa erilaiset hypyt, piruetit, koreografiat mutta myös se, millainen on voimistelijan tavallinen päivä, miten kisoihin valmistaudutaan, mitä vaaditaan tapahtumien järjestämiseen, mitä harjoituksissa tapahtuu yms.

2. Menkää mukaan TikTok-trendeihin. Nämä trendit ovat kuin sisäpiirivitsejä ja voivat perustua:

  • ääniraitaan
  • erikoistehosteisiin ja filttereihin
  • tanssiliikkeisiin
  • aiempiin trendeihin
  • ihan vaan ideaan
  • näiden kaikkien yhdistelmään

Trendit ovat tehokas tapa tavoittaa uutta yleisöä, koska algoritmi suosii trendejä.

Niitä ei ole kuitenkaan pakko tehdä, jos se ei tunnu omalta. Trendien löytämiseen ja niiden ideoimiseen ei kannata käyttää liikaa aikaa: väkisin väännetty sisältö harvoin toimii.

3. Luokaa ajatonta sisältöä. Mitkä ovat kauden aloituksessa kysytyimmät kysymykset? Tehkään vastauksista TikTok-sarja, jossa kerrotte vastaukset kysytyimpiin kysymyksiin. TikTokissa sisältöjä tulee etusivulle pyörimään pitkäksi aikaa, joten ajattomat sisällöt voivat saada katseluita pitkän aikaa. Nuoremmat käyttävät TikTokia myös hakukoneena, joten sisältösi voi löytyä myös hakusanojen avulla. Hashtageja ei kannata käyttää liikaa, 3 tai 4 hashtagia on sopiva määrä.

4. Kysykää kysymyksiä ja vastatkaa niihin. Mikä videoidenne katselijoita mietityttää voimistelussa? Antakaa yleisölle mahdollisuus kysyä. Huom! TikTokissa törmää helposti negatiivisiin kommentteihin. Niitä voi vähentää mm. sillä, että asettaa omalle tilille tietyt sanat, joiden julkaiseminen on kommenteissanne kielletty.

5. Antakaa katsojille venyttelyvinkkejä, miten opit tekemään spagaatin, miten teet kisameikin tai kampauksen. Sisältöideat kumpuavat seuran arjesta ja monesti teille arkipäiväinen asia on sekä mielenkiintoinen, opettavainen että kiehtova ulkopuolisille. Muista, että TikTokissa hyvä sisältö saa näkyvyyttä ja monesti hyvä sisältö on juuri tätä: kiehtovaa, yllättävää ja opettavaista. Eri kohderyhmälle eri asiat ovat mielenkiintoisia, uskalla kokeilla erilaisia sisältöjä ja näin opit, mikä toimii!

Vielä yksi huomio: TikTok saattaa rajoittaa sisältöä, jossa liikkeitä tehdään voimistelupuvuissa. Tämä kannattaa ottaa huomioon sisältöjä kuvatessa.

Pari sanaa tietoturvasta

Viime aikoina mediassa esillä ollut tietoturvahuoli keskittyy TikTokin sisäiseen selaimeen: jos klikkaat Tiktokissa olevaa linkkiä, TikTokilla on teoriassa mahdollisuus seurata ja kerätä tietoja. Huom. Kaikilla muillakin sovelluksilla on teoriassa mahdollisuus urkkia samoja tietoja. Sinun ei tarvitse olla tietoturvasta huolissasi, jos et itse klikkaa linkkejä TikTokissa vaan kopiot linkin ja avaat sen kännykän selaimessa.

Esimerkkejä TikTokissa olevista voimistelutileistä:
@ovotalent
@ovoprotonit08
@elise.finland
@ovofinland
@acroamulet
@espoontelinetaiturit
@annelinyksilot
@_minetitprejunior_

Juttu perustuu Kuulu Oy:n TikTok-markkinointi ja mainonnan perusteet -koulutukseen.

Lue lisää TikTok-koulutuksista (kuulu.fi) >>

TikTokin käyttöopas (kuulu.fi) >>

Haku