Hyppää sisältöön
Home » Uutiset » Huippu-urheilun seuraverkoston opintomatka Saksaan 20.-24.10.2023
26.10.2023

Huippu-urheilun seuraverkoston opintomatka Saksaan 20.-24.10.2023

Voimisteluliiton huippu-urheilun seuraverkosto teki yhteisen opintomatkan Saksan voimisteluliittoon lokakuun lopussa.

Opintomatkan tavoitteena oli muun muassa edelleen lisätä hyvää yhteistyötä seurojen välillä, verkostoitua kansainvälis

esti, tutustua Saksan seurojen ja liittojen toiminnan rakenteisiin ja resursseihin sekä saada ja jakaa hyviä toimintamalleja.

Opintomatkalle osallistui 19 osallistujaa kahdeksasta eri seurasta sekä liiton työntekijöitä.

Huippureissu huipussa seurassa

Matkan aikana vierailtiin Frankfurtissa Saksan voimisteluliitossa ja kuultiin liiton arvoista, lajeista, olympiavalmennuskeskuksista, tapahtumista sekä alueellisesta yhteistyöstä. Lisäksi tutustuttiin Saksan suurimpaan urheiluseuraan 30 000 jäsenen TG Bornheimiin, jossa oli paljon erityisesti aikuisten ja perheiden harrastevoimistelutoimintaa.

Illalla päästiin vielä seuraamaan miesten telinevoimistelun Bundesligan kilpailua Eintrach Frankfurt vs TG Saar.

Sunnuntain suunnattiin Stuttgartiin

Opintomatkan toinen osio suuntautui Stuttgartiin, johon seurue siirtyi sunnuntaina junalla. Junamatkan jälkeen käytettiin hotellilla yhteisesti aikaa reflektointiin Frankfurtin opeista ja valmistautumiseen Stuttgartin päivään.

Stuttgartissa vierailimme Swabianin alueen voimisteluliitossa, jossa meidät otettiin vastaan erittäin lämpimästi, tapaamisemme sisältöön ja järjestelyihin oli todella panostettu. Lisäksi vierailimme alueen upeissa liikuntapaikoissa ja voimistelun olympiavalmennuskeskuksessa.

Iltapäivällä jatkoimme matkaa vielä Schmiedeniin, jossa toimii rytmisen voimistelun huippuseura sekä lajin olympiavalmennuskeskus. Täällä pääsimme myös näkemään rytmisen voimistelun maailmanmestarin Darja Varfolomeevan harjoittelua.

Osallistujat olivat matkaan erittäin tyytyväisiä ja hyvä yhteishenki porukan välille syntyi jo menomatkalla. Tutustumista sekä ajatusten ja kokemusten vaihtoa oli puolin ja toisin koko matkan ajan.

”Antoisin ohjelma oli Bundesligan kisa ja myös keskustelut muiden seurojen edustajien kanssa olivat erinomaisen hyviä. Kynnys soitella kollegoille alenee, kun tutustuttiin ohjelman ohessa vapaamuotoisemmin”, kommentoi HIFK Gymnastics -seuran toiminnanjohtaja Hannu Sipilä.

”Tämä oli meidän seuran ensimmäinen opintomatka tässä huippu-urheilun seuraverkostossa ja odotimme sitä kovasti. Meille parasta oli valmennuskeskusvierailu, koska siellä pääsi kuulemaan ja kyselemään koko järjestelmään ja valmennukseen liittyvistä asioista, näkemään olosuhteet ja käytännön harjoittelua. Bundesligan kilpailumalli oli mielenkiintoinen ja suuri seura TG Bornheim sai ajattelemaan aikuisliikunnan valtavia mahdollisuuksia ja uusi trendejä”, summasi Oulun Pyrinnön toiminnanjohtaja Hanna Uusitalo.

”Matka oli kaikin puolin hyödyllinen ja antoisa, saimme paljon vinkkejä mm. harrastepuolen kehittämiseen, olosuhteisiin ja huippu-urheiluun. Porukka hitsautui yhteen jo ensimmäisten päivien aikana ja kävimme monia hyviä keskusteluja”, kertoi tapahtumakoordinaattori Jenni Merra Olarin Voimistelijoista.

”Kyllä suomalaisessa voimistelussa on mahtavia ihmisiä!” hehkutti vielä Oulun Hanna kun seurat lähtivät kohti kotipaikkakuntia Helsinki-Vantaan lentokentältä

Huippu-urheilun seuraverkoston opintomatkalle mukana olleet seurat: