Puhutaan menkoista – Terve voimistelija

12.10.2020 |

Naisvaltaisessa lajissa kuukautiset koskevat isoa osaa voimistelijoista ja siksi aihe päätyi myös Terve voimistelija -viikkojen Instagram liveen, jossa menkoista ja seuraajien kysymyksistä keskustelemassa olivat Lunetten toimitusjohtaja Heli Kurjanen sekä Terve voimistelija -asiantuntija ja voimistelun valmennuksen kehittäjä Veera Kainulainen. Koko keskustelun pääset katsomaan Instagramin IGTV:stä (@voimistelu).

Kuukautisten vaikutuksia urheiluun on tutkittu vielä vähän, mutta menkat voivat vaikuttaa voimistelijaan sekä henkisellä että fyysisellä tasolla.

”Aktiiviurheilussa kuukautiset on merkittävä asia, mikä kannattaa ottaa huomioon omassa harjoittelussa ja kisoissa”, kertoo kuukautisasiantuntija Kurjanen. ”Jonkin verran on tutkimuksia, että esimerkiksi onnettomuuksia saattaa sattua kuukautisten aikana enemmän.”

Loukkaantumisriskin lisäksi kuukautiset voivat vaikuttaa myös esimerkiksi kipukynnykseen ja menkkojen aikana voi pystyä tekemään paremmin hiit-treenityyppistä treenaamista tai palautua rasituksesta nopeammin. Sen sijaan juuri ennen kuukautisten alkamista keho voi kaivata hieman lempeämpää harjoittelua. Siitä miten hyödyntää kuukautiskiertoa treenisuunnitelmassa voi lukea tarkemmin Lunetten blogipostauksesta (linkki avautuu uudelle sivustolle). Jos kuukautiskierron vaikutukset haluaa huomioida harjoitussuunnitelmassa, kannattaa yleistävän tutkimustiedon lisäksi kuunnella myös voimistelijan omia kokemuksia sillä jokaisen keho ja hormonitoiminta on yksilöllistä. Näin voi huomata, jos esimerkiksi väsymys osuu aina tiettyyn aikaan kuukautiskiertoa.

”Mun mielestä kaikkein tärkeintä valmentajalle on se, että keskustelee valmennettavien kanssa ja kuuntelee miten he asian kokevat”, kertoo Kurjanen.

Instagram-kyselyn perusteella valmentajan tai valmennettavan kanssa menkoista oli keskustellun 75 prosenttia vastaajista (otanta 1000+ vastaajaa). Voimistelu on Suomen suurin naisten ja tyttöjen liikuttaja ja siten kuukautisen koskevat isoa osaa harrastajista. On siis tärkeää, että asiasta uskalletaan puhua ja siitä saadaan tietoa.

”Menkat voi alkaa nuorena tai vasta 15-16-vuotiaana. Se on musta tärkeintä, että jos kuukautiset ovat alkamassa tai äskettäin alkaneet niin niistä ja mieltä askarruttavista kysymyksistä puhuu jonkun aikuisen kanssa, koska se voi helpottaa hahmottamaan sitä mikä on itselle ok ja normaalia”, Kurjanen neuvoo. ”Toivon, että jokaisella on valmentajan kanssa sellainen suhde, että vaikka jännittäisi niin se olisi silti suhteellisen luontainen tilanne aloittaa sitä keskustelua.”

Valmentajalle kuukautisasiantuntijan vinkit ovat selvät. On tärkeää, että valmentaja toimii esimerkkinä, on valmis kuuntelemaan ja keskustelemaan. On hyvä tuoda esiin, että valmentajalle voi jutella kuukautisistakin, mutta aihetta ei kannata tyrkyttää jos nuori ei ole valmis siitä puhumaan.

Menkkojen aikana voimistelu jännittää

79% voimistelijoista on jännittänyt kuukautisten aikana voimistelemista (Lähde: Instagram-kysely, otanta 1000+ vastaajaa). Jännitys voi liittyä esimerkiksi kuukautissuojan valintaan. Jos side esimerkiksi hankaloittaa liikkumista tai sen käyttö kisapuvun kanssa jännittää, voi tamponi tai kuukuppi olla parempi valinta. Tärkeintä kuitenkin on tutustua vaihtoehtoihin ja käyttää sellaista suojaa, mikä itselle tuntuu hyvältä.

Toinen livessä käsitelty jännityksen aihe oli menkkojen alkaminen yllättäen, esimerkiksi kesken kisamatkan tai harjoitusten aikana. Alkuvaiheessa kuukautiset voivat olla epäsäännölliset, mutta kierto yleensä tasoittuu pikkuhiljaa, jolloin yllätyksiä sattuu vähemmän. Omaa kiertoa voi seurata myös esimerkiksi kuukautiskiertosovelluksen avulla, jolloin kuukautisten alun pystyy itse paremmin arvioimaan. Moni urheilija myös siirtää kuukautisiaan hormonaalisen ehkäisyn avulla, jolloin menkat eivät satu kisaviikonlopulle. Varautumisestakin huolimatta yllätyksiä voi sattua, varsinkin nuorempana.

”Olisi hirveän hyvä, jos valmentajalla olisi kuukautissuojia tarjota. Ei sitten käy niin, että ollaan jossain kisapaikalla, missä ei ole mitään ja pitäisi lähteä etsimään muilta kilpailijoilta tai valmentajilta kuukautissuojia”, sanoo Kurjanen. ”Siinäkin on kaikista tärkeintä, että valmentajana suhtautuu asiaan luonnollisesti ja empaattisesti.”

Valmentajan lisäksi myös joukkuekaverit ja muut voimistelutoimijat voivat olla rakentamassa samaa luonnollisesti kuukautisiin suhtautuvaa ilmapiiriä.

Jos kuukautisen yllättävät, on hyvä muistaa, että voimistelijalla aina oikeus lähteä vessaan, myös joukkuelajeissa, joissa kaikkien läsnäolo on harjoituksen sujumisen kannalta tärkeää.

”Jos koet, että on tarve käydä wc tiloissa, pitää aina rohkeasti pitää sanoa valmentajalle, että on tarve käydä vessassa. Eli ihan yhtä lailla kuin me kannustetaan siihen, että voimistelijoilla ja kaikilla meidän toimijoilla on aina oikeus poistua epämiellyttävästä tai epäasiallisesta tilanteesta, niin ihan yhtä lailla se koskee kuukautisia”, muistuttaa Terve voimistelija -asiantuntija ja voimistelun valmennuksen kehittäjä Kainulainen. ”Silloin valmentajalle sanotaan, että sinulla on välttämätön tarve käydä WC:ssä siinä hetkessä. Ja se on sellainen asia, mitä valmentajan on aina kunnioitettava.”

Ja sitten on vielä se kolmas jännityksen aihe: entä jos tulee ohivuoto tai joku huomaa?

”Se saattaa tuntua siinä tilanteessa hirvittävältä ja hävettävältä ja jännittävältä, mutta kun käytännössä joka ikinen henkilö, jolla on kuukautiset, on joskus kokenut sen saman”, muistuttaa Kurjanen. ”Se on se yksi syy sille, että me tehdään hirveästi tällaista tabujenrikkomistyötä, koska se on ihan oikeasti normaalia. Ei sitä kuuluis hävetä mitenkään.”

Ota haaste vastaan

Terve voimistelija -viikoilla 5.–18.10. tutustutaan lasten ja nuorten terveyttä tukevaan voimisteluun Voimistelijan terveydestä huolehtiminen on osa vastuullista voimistelua. Haastamme koko voimisteluyhteisön keskustelemaan kaverin, voimistelijoiden, valmentajien tai muun tahon kanssa lasten ja nuorten terveyttä tukevasta voimistelusta. Miten sinun seurassasi, joukkueessasi, valmennuksessasi, ohjauksessasi tai vaikka voimistelukavereiden kesken varmistetaan terveyttä tukeva harrastus ja kilpailu? Somessa keskustelua voi käydä #tervevoimistelija ja #voimistelu tunnisteiden kera.

Katso Terve voimistelija -viikkojen Instagram live -aikataulut täältä.