Rohkeille ja sinnikkäille

12.6.2020 |

Trampoliinilla pomppiminen on hauskaa ajanvietettä, mutta trampoliinivoimistelua voi harrastaa myös urheiluseurassa.

– Tavallinen pihatramppa on ihan erilainen kuin kisatrampoliini. Niissä trampoissa, millä harjoittelen seuran tiloissa, ei ole suojaverkkoja vaan mattopäädyt. Pohjaverkkokin on erilainen, kertoo espoolainen Tea Ala-Laurila, 13.

Tea on harrastanut trampoliinivoimistelua neljä vuotta. Lajissa on neljä tavoitetta. Liikkeiden pitää olla mahdollisimman vaikeita, hypyn pitää olla siisti ja korkea ja hyppääjän pitää osua keskelle trampoliinia. Tealla on kisoissa kymmenen liikkeen sarja, joka sisältää voltteja, kierteitä ja tuplavoltteja.

 

Haaveena kisat

Tea on päässyt edustamaan Suomea kisoihin ulkomaille. Hän treenaa kuusi kertaa viikossa.

– Lajin aloittaminen ei vaadi erityisiä ominaisuuksia, mutta jos haluaa kehittyä, pitää olla valmis tekemään paljon töitä. 

Harjoittelu kehittää jalka- ja keskivartalon lihaksia. Myös ylävartalon pitää olla hyvin hallinnassa, ettei hyppiessä satu vahinkoja. Lisäksi tarvitaan hyvää itseluottamusta ja sinnikkyyttä toistaa samoja liikkeitä yhä uudestaan.

– Välillä uusi liike pelottaa. Yritän silloin luottaa valmentajaani. Hän ei ohjaisi minua sellaiseen, mitä en pysty tekemään. On ihan paras tunne, kun jännittämisestä huolimatta uskaltaa hypätä ja liike onnistuu.

Valmentajat ja harrastuskaverit ovat mukavia ja kannustavia. Paras muisto liittyy Japanissa järjestettyihin kisoihin, joissa oli paikalla olympiaurheilijoita.

– Haaveilen ensi syksynä järjestettävistä kisoista. Haluan ylittää itseni ja näyttää, mitä osaan.

 

Trampoliinivoimistelu

Kilpailusuorituksessa voimistelija suorittaa kymmenen liikkeen katkeamattoman sarjan ponnistaen mahdollisimman korkealle noin 3x5 metrin trampoliinilta. Esittelyvideon lajista löydät alta.



 

Lähde: Apu Juniori / A-lehdet