Vinkkejä kauden suunnitteluun

13.5.2020 |

Syyskauden suunnittelu on varmasti kovassa vauhdissa jo monessa voimisteluseurassa. Jääkö korona-ajalta joitain hyviä toimintatapoja myös syksyn arkeen? Nappaa juuri teidän seurallenne sopivat vinkit alta ja kehitä toimintaanne kohti syksyä 2020. Nyt kannattaa panostaa erityisesti matalan kynnyksen toimintaan, joka on edullista toteuttaa ja helppoa osallistua. 

 

Ulkoharjoittelun hyödyt 


Vaikka salitilaa olisikin riittävästi, kannattaa suunnittelussa painottaa myös ulkoliikunnan hyötyjä. Etenkin harrasteliikunnassa lähes kaikki tunnit ovat siirrettävissä raikkaaseen ulkoilmaan. Voisiko ulkoharjoittelua olla vaikka kerran kuussa? Esimerkiksi lasten ja nuorten tuntivalikoimasta Ninjagym ja Freegym sekä Dance 4 Fun -konseptit ovat todella toimivia ulkonakin tehtäviksi. Myös perheliikunta saa aivan uusia ulottuvuuksia pihalla eri aistiärsykkeistä. 

 

Maaston epätasainen alusta haastaa tasapainokykyä ja nilkan pieniä lihaksia aivan eri tavalla kuin sisällä tasaisella lattialla tehtävät harjoitteet. Ulkotuntien luovilla ratkaisuilla ohjaaja voi myös antaa vinkkejä harrastajalle luonnossa tehtävään omaehtoiseen liikuntaan. 

 

Ohjattu aikuisryhmien ulkoliikuntaharjoittelu läpi vuoden on lisännyt voimakkaasti suosiotaan. Portaat, mäet, kannot, kivet, kuntoilutelineet, tangot ja puunoksat – vain taivas on rajana. Seurassakin kannattaa harkita viikoittaisen ulkoliikunnan aloittamista tulevana kautena.  

 

Ota selvää oman lähiympäristösi liikuntapaikkojen mahdollisuudesta. Mitkä alueet ovat varattavissa esimerkiksi kunnan/kaupungin liikuntapalveluilta, mihin saa mennä ilman varausta, mitkä ovat maksullisia ja mitkä ilmaisia liikuntapaikkoja. Löytyykö esimerkiksi sellainen liikuntapaikka, jossa lapset voisivat olla seuran ohjaajan johdolla leikkipuistossa ja aikuiset jumpata ohjatusti näköetäisyydellä? 


 

Etäyhteyksien hyödyntäminen


Voisiko jo tehtyjä etätreeni-videoita hyödyntää myös tulevaisuudessa seuran markkinoinnissa, omaehtoisen harjoittelun tukena, osana tuntivalikoimaa tai vaikka ohjaajan sairastuessa? 

 

Jäsenet ovat nyt poikkeusaikana oppineet hyödyntämään etätreenejä ja osa haluaa varmasti jatkaa niiden parissa. Etenkin ikääntyville ja riskiryhmäläisille etäjumpat ovat mahtavaa palvelua. Miettikää etätuntien hinnoittelua, niidenkään ei tarvitse olla ilmaisia. Sisältyvätkö ne jäsenmaksuun, ovatko ne käytettävissä tietyllä kuukausimaksulla tai onko teidän seurastanne hankittavissa etäjäsenyys? 

 

Jos salitilasta on puutetta, voisiko etäharjoittelua olla vaikka kerran viikossa esimerkiksi useamman kerran viikossa harjoittelevilla joukkueilla? Näin voisi salitilaa vapautua esim. uusille harrasteryhmille. Etäharjoituksiin voisi saada valmentajan esimerkiksi muutaman seuran yhteispalkkauksella, kun valmennuksen voi etänä tehdä miltä tahansa paikkakunnalta käsin. 






Voimisteluklubin uudet materiaalit 


  • Perhegym on uusi perheversio suuren suosion voimisteluseuroissa saaneista Freegym- ja Ninjagym- tunneista. Materiaalit löydät syksyllä Voimisteluklubista: Lapset -osiosta
  • Kepparitanssissa hyödynnetään jo hyväksi koettua Dance 4 Fun –tuntirunkoa, jolla mahdollistetaan laadukkaat ja monipuoliset tunnit. Tunnit soveltuvat niin liikuntasaliin, maneesille kuin pihalle toteutettaviksi. Materiaalit löydät syksyllä Voimisteluklubista: Lapset -osiosta
  • Leikkipankki sisältää yli kymmenen leikkivideota, joista saat vinkkejä Voimistelukoulu -ryhmille. Leikkipankin materiaalit löydät syksyllä Voimisteluklubista: Lapset -osiosta
  • Rope skipping tuo hauskaa vaihtelua ryhmäliikuntatuntien sisältöön. Syksyn Conventionista saat ideoita, jotka löytyvät tapahtuman jälkeen myös Voimisteluklubista
  • Ikiliike-aineistoja tuotetaan jatkossa myös Voimisteluklubiin ohjaajien avuksi
  • Kesäjumpat sopivat hyvin myös talven treeneihin. Löydät puolen tunnin Tehotreeni -henkisen Kesäjumpan ja reippaan Ikiliike -kohderyhmän jumpan liikeohjeet ja videot Voimisteluklubista 

 

 

Koulutusvinkkejä & etäkohtaamisia


Koulutuskalenterista löydät kaikki syksyn koulutukset!

  • Ilmoittautuminen koulutuksiin tapahtuu Hoikan kautta

 

Voimisteluliiton koulutustuki mahdollistaa kouluttautumisen myös ensi syksynä.

  • Koulutustukipaketista järjestetään esittelytilaisuus Zoom-etäyhteydellä tiistaina 26.5. klo 16.30-17.30. Tällöin voi myös kysyä ja keskustella muista koulutukseen ja osaamisen kehittämiseen liittyvistä teemoista. Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua, mukaan pääset tästä linkistä. 

 


Etäkoulutus seurajohdolle: Rekrytointikoulutus 

  • Teemoitetut koulutukset antavat uusia ajatuksia ja kehitysideoita seuran toimintaan
  • Aiheina koulutuksissa ovat mm. rekrytointi ja vastuullisuus
  • Maksuton Rekrytointikoulutus järjestetään zoomilla maanantaina 25.5. klo 17-20 Ilmoittaudu tästä. 

 

Voimistelun Tähtiseura-kahvit kerran kuukaudessa

  • Voimisteluliitto järjestää Tähtiseuroilleen etätapaamisia joka kuukauden ensimmäisenä tiistaina klo 16.30 - 18.00 (pois lukien heinäkuu) Zoom-etähteydellä
  • Tähtiseura-kahveille ilmoittaudutaan saman päivän aamuun klo 8 mennessä. Ilmoittautuneiden sähköpostiin lähetetään ennen tilaisuutta Zoom-liittymislinkki

 

Vinkkejä seurakehittämiseen

  • Voimisteluliiton jäsenseurojen apuna on laaja joukko liiton luottamus- ja toimihenkilöitä, joiden tarkoitus on tukea jäsenseuroja niiden kehitystarpeissa – olivatpa ne sitten pienempiä ja arkipäivän ongelmatilanteita tai laajempia ja strategisen tason kehittämishankkeita

 

Olethan jo lukenut myös uutisen: Vinkit seuroille omatoimiseen harrastamiseen ja someen 

  • Uutisessa on koostettu vinkkejä seuroille siihen, kuinka toteuttaa voimistelutoimintaa poikkeustilanteessa, kuinka voimme yhdessä tuoda voimistelun lähellä jokaista aina kotiin asti, ja millä aiheilla seuran sosiaalista mediaa voi täyttää nyt kun kilpailuja ja tapahtumia on peruttu
  • Mutta mm. ryhmähengen ylläpitämiseen tarkoitetut harjoitteet sopivat myös poikkeusajan jälkeenkin. Harjoitteissa treenataan mm. itsetuntemusta, erilaisuuden arvostamista ja vahvuuksien löytämistä