Vinkit seuroille omatoimiseen harrastamiseen ja someen

18.3.2020 |

Koronatilanne vaikuttaa suuresti voimisteluseurojen toimintaan. Siksi kokosimme seuroille vinkkejä siihen, kuinka toteuttaa voimistelutoimintaa poikkeustilanteessa, kuinka voimme yhdessä tuoda voimistelun lähellä jokaista aina kotiin asti, ja millä aiheilla seuran sosiaalista mediaa voi täyttää nyt kun kilpailuja ja tapahtumia on peruttu. Katso vinkit alta.

 

1. Striimaa tai tee tallenteita ohjatun voimistelutoiminnan sijaan
Pystyisikö seurasi striimaamaan tunteja tai tekemään tallenteita, joiden avulla seuran jäsenet voivat voimistella kotona? Olympiakomitean ja Teoston välinen sopimus kattaa poikkeustilanteen ajan musiikin käytön striimeillä. Lisätietoa striimauksen musiikinkäyttöluvasta löydät täältä. Vinkkejä striimaukseen löydät
Seuratoimijat – Voimistelu nimisestä Facebook-ryhmästä, jonne voit myös jakaa omat vinkkisi. Jos teet seuran viestintää tai markkinointia, voit sekä liittyä myös Voimistelun viestijät nimiseen FB-ryhmään. Voimisteluseurat ovat miettineet striimausta mm. Youtubeen ja seuran nettisivuille.

 

2. Jaa kotitreenivinkkejä ja -haasteita sosiaalisessa mediassa
Harjoitusten häiriintyminen tai loppuminen ja kotona istuskelu koronavirustilanteen takia voi turhauttaa. Voimme kaikki tehdä hyvää jakamalla päivää piristäviä kotitreenivinkkejä ja haasteita sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Instagramissa on jo levinnyt erilaisia kotitreenivideoita, joissa treenataan vessapaperirullia hyödyntäen. Tagaa @voimistelu Instagramin kotitreenipostaukseesi, jaamme kotitreenivinkkejä päivittäin!


3. Hyödynnä Voimisteluliiton videot
Voimisteluliitolla on videoita, jotka sopivat myös kotitreeneihin erityisesti harrastajille.  Linkkejä kotitreeneiksi sopiviin videoihin löydät alta:

Temppusankarit-videot lapsille 

Selän hyvinvointi -treenivideo 

Taukojumppa toimistotyöntekijälle 

Lisää videoita voit etsiä myös Voimisteluliiton Youtube-kanavalta



4. Pidä yllä ryhmähenkeä

Koska poikkeusolosuhteiden vuoksi liikkuminen rajoittuu nyt kotiin ja pihoille, voimistelijoiden kanssa kannattaa nyt treenata taidon ja kunnon lisäksi myös vuorovaikutustaitoja etänä. Lisäämme sivulle erilaisia ryhmäytymistä tukevia harjoitteita, joilla voidaan ylläpitää kuuluvuuden tunnetta. Harjoitteissa treenataan mm. itsetuntemusta, erilaisuuden arvostamista ja vahvuuksien löytämistä.

 

Lue tästä lisää KERRO KUKA?-harjoitteesta, mikä on muokattu versio FRIENDS-ohjelman toiminnasta ja soveltuu hyvin pidettäväksi videopuheluna. Suunnittele treeniviikolle aina myös vuorovaikutuksen työpajoja ja pääset kehittämään lajikulttuuria yhä vuorovaikutteisemmaksi. Tsemppiä yhteisöllisyyden ylläpitoon!



5. Mitä sisältöä keksin seuran sosiaaliseen mediaan?

Sosiaalisessa mediassa voi tietysti jakaa kotitreenivinkkejä, mutta mitä muuta? Onko sinun seurassasi jo jaettu hygieniaohjeita? Nyt koronasta johtuvan poikkeustilan aikana ohjeista on hyvä muistutella säännöllisesti. Tästä voit ladata liiton hygieniaohjevideon omaan käyttöösi (videolla vinkataan myös kotitreeneistä). Terve urheilija-sivuston ohjeita tartunnan ehkäisemiseksi löydät täältä.

Joko sinun seurasi jäsenet ovat osallistuneet voimistelun verkkodialogiin? Oletko kertonut verkkodialogista seurasi somessa? Voimistelun tulevaisuus tehdään yhdessä. Mahdollisemman monipuolisen näkökulman saadaksemme toivomme kaikkia voimisteluseuroja ja voimistelussa jo toimivia, harrastavia ja lajista kiinnostuneita strategiatyöhön mukaan verkkodialogiin osallistumalla. Lisätietoja ja mallitekstejä somepostauksiin löydät täältä.

Mitä muita sisältöjä seurat voisivat jakaa sosiaalisessa mediassa? Jaa omat vinkkisi Seuratoimijoiden FB-ryhmässä!

 

6. Luovuus peliin!
Ideoi muita erilaisia tapoja tarjota jäsenille ohjeita omaehtoiseen ja etäohjattuun liikkumiseen hallituksen ja liiton koronasuositusten puitteissa. Yksi näistä on aiemmin mainittu striimaus. Valmennusta ja etäohjausta voi toteuttaa esimerkiksi Instagramin ja Facebookin suljetuissa ryhmissä, sähköpostitse, puhelimitse tai Whatsapissa. Entä onko kautta mahdollista jatkaa, voiko seura tuottaa korvaavia koti- tai ulkoliikuntaohjeita, voiko keväällä aloittaa puistojumppia (jos hallituksen linjaukset sen silloin sallivat), tai voiko seura suunnitella kesäleirejä? Valmennusryhmien osalta Voimisteluliitto suosittaa seuroja tarjoamaan etävalmennusta. Jaa omat vinkkisi Seuratoimijoiden FB-ryhmässä!