Mitä lasten ohjaajien olisi hyvä ottaa huomioon?

5.2.2020 |
Elämäntaitojen opettaja Marita Haapasalo listasi Voimistelu-lehdelle neljä vinkkiä valmentamiseen ja lasten kohtaamiseen voimistelusalilla. Ovathan nämä käytössä myös teidän salilla, sinun ohjauksessasi?

 

1. Miten kohtaat lapset?
Lasten kanssa toimivien ohjaajien merkittävin ote ohjaamiseen tulee siitä, miten he kohtaavat lapset. Heidän tulee kohdata lapset hymyssä suin, positiivisella ja myönteisellä otteella. Lapselle pitää välittyä turvallinen tunne. Ajattele, miltä itsestäsi tuntuisi, jos sinut kohtaava aikuinen ajattelisi: ”kiva kun tulit, sinä olet tärkeä, sinä kuulut tähän ryhmään ja sinä olet merkityksellinen tälle ryhmälle.” Tämän arvokkaan kohtaamisen hetken ohjaaja saa helposti tehtyä heti tunnin alussa, kun hän kokoaa lapset piiriin tai kaareen tai pitää nimenhuudon.

2. Katsekontaktin tärkeys
Aloituksen aikana hänen tulee huomata jokaisen lapsen "silmät" eli ottaa katsekontakti jokaiseen lapseen. Vuorovaikutuksessa lapsen kanssa on tärkeää muistaa, että lapsi ei tule koskaan tilanteisiin pahoin aikein. Hänen huono käytöksensä ja mahdollinen levottomuutensa kertoo aina jostain muusta. Se saattaa kertoa jännityksestä, ylirasituksesta, liian kovatempoisesta päivästä ja useimmiten huomion tarpeesta.

3. Muista erilaiset lähtökohdat
Ohjaajan tulee myös ottaa huomioon, että lapset tulevat hyvin erilaisista lähtökohdista: joku voi olla todella motivoitunut oppimaan ja kehittymään ja nauttii ns. kovasta treenistä, jonkun toisen lapsen jumppahetki on suurperheenäidin ainut lepohetki ja mahdollisuus olla hetki rauhassa esim. vilkkaalta lapseltaan. Joku lapsi on saattanut käydä kokeilemassa monia harrastuksia ja saanut aina huonoa palautetta käyttäytymisestään, mikä on murtanut hänen itsetuntonsa kokonaan.

4. Näe positiivinen
Lapsia ohjatessa tulee ohjaajalla olla ns. lempeät silmät. Hänen tulee nähdä lapset ainutlaatuisina ja persoonallisina yksilöinä. Ohjaajan tulee osata vahvuuskieli, jolla hän muistaa kehua ja huomioida lapsia ikuisen "kiva", "hyvä" ja "hienosti" sijaan. Lapsia tulee kannustaa ja kehua muustakin kuin olemassa olevista tai kehittyvistä taidoista. Ryhmässä saattaa olla reiluja, diplomaattisia, organisointikykyisiä, taiteellisia, sinnikkäitä, omaperäisiä, ryhmätyötaitoisia, parhaaseen pyrkiviä, jotka kehumista ja kannustamista saadessaan puhkeavat kukoistukseen. Ohjaajan tulee yrittää nähdä nämä lapset ja antaa positiivista palautetta aina kun siihen on mahdollisuus.

 


Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran Voimistelu-lehdessä 3/2019.