65+ ikäisten liikkumisen suositus uudistettu - vireyttä liikkumalla

7.1.2020 |

Ikääntyvien (65+) viikoittaisen liikkumisen suositus on päivitetty. Se perustuu tieteellisiin tutkimuksiin ja pohjautuu samaan perusrunkoon kuin työikäisten (18 - 64v) suositus. 

Lihaskunto- ja liikehallintaharjoituksia (voima, tasapaino, notkeus) suositellaan tehtäväksi vähintään kahdesti viikossa esimerkiksi ohjatuilla ryhmäliikuntatunneilla, porraskävelyllä, pallopeleillä, kuntosalilla tai raskailla pihatöillä. Sydämen sykettä kohottavaa reipasta liikkumista pitää kerätä 2 t 30 min viikossa. Hieman vähempi riittää (1 t 15 min), mikäli liikunta on rasittavaksi luokiteltavaa. Reipas - rasittava määrittely suhteutetaan aina liikkujan omaan toimintakykyyn ja fyysiseen kuntoon.

Varsinainen muutos aiempaan 10 vuotta sitten julkaistuun liikuntapiirakan nimellä julkaistuun suositukseen on se, että terveyttä tukee kaikki vuorokauden aikana tapahtuva fyysinen aktiivisuus, vaikka se olisi hyvin lyhytkestoista. Siis myös alle 10 minuutin mittainen toiminta, kevyt liikuskelu ja istumisen tauottaminen ovat tärkeitä. Monipuolisuutta korostetaan. Lisäksi mukaan on haluttu ottaa tärkeäksi todettu riittävä lepo ja uni.

Lisätietoa ukkinstituutti.fi