Seuran jäsenten äänet kuuluviin

15.5.2019 |

Kevätkauden lähentyessä loppuaan moni seura pohtii asiakastyytyväisyyden mittaamista palautekyselyillä. Kyselyt ovat menetelmänä yksi hyvä toiminnan onnistumisen mittaamisen ja todentamisen väline. Yhteistyö oppilaitosten kanssa on loistava idea, mikäli seuran palautekyselyprosessia halutaan kehittää ja räätälöidä seuran tarpeeseen.

Hyvinkään voimistelu ja liikunta Hyvoli ry sekä Laurean liiketalousopiskelijat kehittivät yhteistyössä seuralle uudenlaisen palauteprosessin. Palauteprosessin avulla seura saa jatkossa tärkeää tietoa jäseniltä siitä, miten seuran toimintaa voidaan kehittää.

“Hyvolin toiminnan kehittämisen kannalta on tärkeää saada palautetta. Kun palautetta kerätään kaikilta jäseniltä kerralla, on helppoa nähdä mitkä ovat tärkeimmät kehityskohdat. Seuraa ei olisi ilman jäseniä, tästä syystä seuran pitää pystyä tarjoamaan palvelua jäsenilleen heidän toiveiden mukaisesti”, toteaa Hyvolin hallituksen puheenjohtaja Arja Puputti-Rantsi.

Säännöllisellä palautteenkeräämisellä lisää luottamusta toimintaan

Opiskelijat laativat Hyvolille palautekyselypohjat, jotka toteutetaan aina syys– sekä kevätkauden lopussa. Lapsille, nuorille, vanhemmille sekä aikuisille on jokaiselle omat kyselynsä, jolloin saadaan kysyttyä oikeita asioita oikealta kohderyhmältä. Tehokas palautekanava antaa yksittäiselle seuran jäsenelle mahdollisuuden saada oma äänensä kuuluviin ja vaikuttaa toimintaan. Jatkossa palautteen keräämistä kokeillaan Hyvolissa rohkeasti myös eri tavoilla. Esimerkiksi seuran nuorille jäsenille jaetaan linkki kyselyyn joukkueiden Whatsapp-ryhmässä. Sähköpostilla lähetetty kysely ei välttämättä tavoita koko jäsenistöä.

Kyselyiden lisäksi opiskelijatiimi laati myös jatkuvan palautteen keräämiseen oman kyselyn, jonka avulla on mahdollisuus antaa kiireellistä sekä seuran kehittämiseen liittyvää palautetta. Näin tilanteisiin voidaan seuran toimesta reagoida nopeammin sekä tehokkaammin.

Kun palautteen kerääminen on säännöllistä ja siihen reagointi nopeaa, saadaan parannettua tyytyväisyyttä seuran toimintaan sekä luottamusta seuran ja jäsenen välillä. Tämä on myös se suunta, johon Hyvoli tähtää tulevaisuudessa.

 

VINKKI: Tutustu Olympiakomitean maksuttomiin palautekyselypohjiin! Työkalupakista löytyy valmiit kyselypohjat niin lapsille, nuorille ja aikuisliikkujille kuin vanhemmille ja seuratoimijoillekin.

 

Lähde: Hyvolin ja Laurean opiskelijatiimin artikkeli

Kuva: Anu-Elina Puustinen 

Kuvassa vasemmalta oikealle: Marika Hahtala, Hyvoli ry:n hallituksen jäsen sekä projektin toimeksiantaja, Varaprojektipäällikkö Roni Wahl, Projektin sihteeri Jonatan Tast, Projektin varasihteeri Jesper Simolin sekä Projektipäällikkö Joona Salo.