Ovelat vinkit syyskauden markkinointiin

8.5.2019 |

Voimistelu-lehdessä 2/2019 tutustutimme teidät outokumpulaisiin Älyyn ja Väläykseen, kuten oma seuraväki on heidät nimennyt.

He ovat Outokummun Voimistelu ja liikunnan, tuttavallisemmin Ovelan, ydinporukkaa, jotka tunnetaan muun muassa humoristisista Facebook-videoistaan. Ensimmäinen Ovelan ”viraaliksi” noussut some-video markkinoi seuran kesän 2017 Korkean paikan kesäjumppaa. Kesätoiminnan markkinointi aloitettiin kerrankin ajoissa, jo helmikuussa. 

Nyt ovelaa esimerkkiä seuraten on hyvä laittaa ideointihattua päähän myös oman seuran kesäjumppien ja syksyn kauden aloitusta silmällä pitäen.

Tässä Ovelan vinkit syksyn Voimisteluviikon ja kauden aloituksen markkinointiin:

  • Aloita suunnittelu ajoissa: mieti tulevan kauden tunnit ja tee alustava tuntikalenteri huhti-toukokuussa (lyö lukkoon kun salivuorot vahvistuvat). Sovi kuka tekee mitäkin syksyn valmistelu- ja markkinointitöistä.
  • Muista myös lomailla, ladata akkuja syksyä varten. Käy vaikka pilkillä kesälomien aikana.
  • Viimeistään elokuun alussa tartu työhön. Luo ryhmät Hoikaan, avaa ilmoittautuminen ja muista kertoa siitä seuran www-sivuilla ja somessa. Jäsenille on hyvä laittaa Hoikan kautta sähköposti tai ennakkoilmoittautumismahdollisuus ennen kuin muut saavat tietää asiasta.
  • Hyödynnä lomalla tulleet ideat: Järjestä lähikoulun kanssa yhteinen kampanja jossa lapset pääsevät tutustumaan seuran tuntitarjontaan (hyödynnä harrastusviikko) tai hyödynnä muita ajankohtaisia tai alueellisia tapahtumia, kuten Ovela kauden aloituksessa maakuntapäivää.
  • Soita paikallislehteen ja paikallisradioon. Soita, vaikka olisit kirjoittanut ja lähettänyt myös tiedotteen. Tempaise näyttävä kauden aloitus, kutsu media yhteistyökumppaniksi tai tarjoa rohkeasti seurasta haastateltavaa.
  • Muista laittaa seuran tapahtumat, tempaukset, aloitukset myös menovinkkeihin.
  • Ole rohkeasti näkyvä. Ole mukana paikkakunnan tapahtumissa, tuo rohkeasti esille seuran merkitystä alueellisena liikuttajana ja yhteisöllisyyden luojana (mm. #Seurasydän ja Seurapaitapäivä 24.9.), tarjoa kuvia paikallismedian käyttöön ja ole aktiivinen somessa, jo ennen kauden aloituspäivää.
  • Tee rohkeasti teidän seuran näköistä viestintää somessa. Ihmisläheisyys, yllättävyys, tunteet toimivat aina, myös somessa. Somea ei kannata suunnitella liikaa, jätä tilaa erilaisille hetkessä tuleville ideoilla ja julkaisuille.
  • Muista myös hyödyntää Voimisteluliiton luomat materiaalit ja vinkit Voimisteluviikon osalta (tulossa touko-kesäkuun aikana voimistelu.fi sivuille). Valtakunnallinen Voimisteluviikko on jällee syys-lokakuun vaihteessa.

 

(Juttu jatkuu Ovelan markkinoinnin vuosikellon alla.)

Mistä sitten syntyvät Ovelan ominainen viestintä ja markkinointi? Kuulemma hulluista ideoista. Ovelan markkinointitiimissä heitetään yhdessä ideoita, ja aina joku tarttuu aluksi hullultakin tuntuviin ideoihin. Äly, tai Väläys, eivät naiset oikein itsekään tiedä kumpi on kampi, eli seuran puheenjohtaja Kirsi Vänskä-Partanen selitteli omaa osuuttaan näin:

- ”En minä näitä mieti, niitä vain tulee mieleen. Kun lähden hölkällä käymään, en mittään halua ajatella, mutta huomaan, että siellä ne ideat sitten tuleekin.”

Ovelan markkinoinnista ja viestinnästä vastaava, Älyn ja Väläyksen toinen puolikas, Pia Sormunen kertoo, että seurassa yritetään pitää kynnys viestinnän osalta matalana. Kuka vain voi ideoida ja toteuttaa, videoilla voi mikrofonit rahista tuulessa ja kännykkä on pitkälti käytössä oleva työväline. Yhtenäisyyttä luodaan vihreällä värillä ja humoristisella otteella. Näin myös syntyi seuran maskotti, Pilkkijä.

- ”Pilkkijä tuli, kun tehtiin Piitsijumppa-mainosta. Todettiin, ettei se vielä naurata, että me tanssitaan lumihangessa, sehän me ollaan jo tehty. Siitä se sitten lähti ja nyt on pilkkijä ollut joka paikassa mukana”, Sormunen kertoo.

 

Lue Ovela juttu Outokummusta Voimistelu-lehdestä 2/2019.

 

Kuvassa: Kirsi ja veneessä istuva Pia ovelamaiseen tapaan ikuistettuna (kuva: Ovela).