SATA HYPPYÄ – Rope Skipping

4.9.2018 |
Rope Skippingin eli tutummin hyppynaruhyppely on noussut maailmalla suureen suosioon. Narulla voidaankin tehdä mitä tahansa liikkeitä ja temppuja. Tässä viisi erilaista naruhyppelyliikettä, joilla pääset hienosti alkuun ja hyppäät samalla sata hyppyä Suomi100-juhlavuoden kunniaksi.

 

Alkuperäinen teksti: Liisa Lappalainen

 

VIISI HYPPYÄ, TEE JOKAISTA LIIKETTÄ 20 KERTAA

 

1. Hyppy sivulta sivulle (Slalom)

• Pyöritä narua kevyesti u-muodossa.

• Hyppää puolelta toiselle. Voit harjoitella myös hyppäämään viivan yli puolelta toiselle.

• Pidä polvet lievästi koukussa ja ponnista maasta vain muutama sentti.

• Hypi hartiat rentoina.

 

2. Hyppy edestä taakse (Bell eli kello)

• Hyppää eteen-taakse suunnassa (viivan yli).

• Pidä katse eteen, ei jalkoihin

• Jousta polvista.

 

3. Haarahyppy (Side straddle)

• Hyppää tasahyppy narulla, seuraavalla pyörityksellä hyppää jalat haarassa ja taas kolmannella jalat yhdessä.

• Löydä hyppyyn rytmi, jotta saat tehtyä niin perushypyn kuin haarahypyn narun ollessa u-muodossa.

 

4. Hyppy ja sivuheilautus (Side swing)

• Hyppääminen kevenee, kun jokaisen hypyn välissä pyöräytät narun vartalon toiselta puolelta ja jatkat vasta sitten uuteen hyppyyn.

• Käsivarret tulee pitää vierekkäin, kun teet sivuheilautusta.

 

5. Temppuhyppynä Sammakko (Frog)

• Hyppää kevyesti narua. Laita kädet maahan, niin että naru jää eteesi maahan u-muotoon.

• Hyppää aasinpotku, käsille seisontaan tai jää punnerrusasentoon ja jatka takaisin hyppelyyn.

 

Yes! Hyppäsit juuru 100 hyppyä Suomi100 kunniaksi!

Muista jalkineet, niin vaimennat iskua.

Lajia varten tarvitset:

• Narun. Oikean mittainen naru on jalan alta vietynä kainalosta kainaloon.

• Lenkkarit

• Tasaisen alustan