Ryhmäliikunta pidentää ikää

27.3.2017 |

Kansainvälisessä tutkimuksessa selvitettiin miten eri lajien harrastaminen edistää terveyttä ja tuo lisävuosia elämään. Jos haluaa elää mahdollisimman pitkään, kannattaa harrastaa mailapelejä, uintia, ryhmäliikuntaa ja pyöräilyä.

Englannin ja Skotlannin aikuisväestön terveyskyselyn perusteella selvitettiin yli 80 000 aikuisen liikuntatottumuksia sekä pyöräilyn, uinnin, ryhmäliikunnan (aerobic, kuntojumppa ja -tanssi), jalkapallon ja mailapelien (tennis, sulkapallo ja squash) harrastamisen yhteyttä kuolemanriskiin. Verrattaessa eri lajeja toisiinsa mailapelien harrastajien kuolemanriski oli laskenut jopa n. 50%, uinnin ja ryhmäliikunnan harrastajien 25% ja pyöräilijöiden 15 %. Sydän- ja verisuonitautikuolemissa luvut olivat vielä vakuuttavampia kaikissa muissa lajeissa paitsi pyöräilyssä.

Voimisteluseurojen kannattaa kertoa toimintansa terveyshyödyistä rohkeasti liikkujille ja sidosryhmille.

Lue asiasta lisää UKK-Insitituutin emeritus tutkimusjohtaja Pekka Ojan artikkelista.

 

kuva: Akifoto