Hyppely on tehokkainta luuliikuntaa

13.3.2017 |

Hyppynarulla hyppääminen on kuntoa kohottavaa liikuntaa, joka vastaa teholtaan juoksua. Tutkimusten mukaan liikunta voi lisätä luun tiheyttä, hidastaa iän mukana tapahtuvaa luun menetystä sekä ehkäistä luunmurtumia. Säännöllinen ja monipuolinen liikuntakuormitus on välttämätöntä luuston hyvinvoinnille. Luusto, jota ei kuormiteta riittävästi, erityi­sesti pituuskasvun aikana, jää hentorakenteiseksi. Siksi hyppiminen on syytä aloittaa jo nuorena. Rope Skipping sopii hyvin oheislajiksi jokaiseen seuraan ja kuntoilu mielessä laji sopii myös viikoittaiseksi tunniksi ryhmäliikuntaan.

 

Rope Skippingin voi ottaa seuraan myös hyvin lämmittelyyn sopivaksi liikuntamuodoksi tai loma-aikojen ulkoilu toiminnaksi. Koulujen kentät ja pihat soveltuvat hyvin hyppelyyn salien rinnalla eli olosuhteiltaan lajin harrastamista on helppo järjestää.

 

Reumaliitto on jo 2000-luvulta asti kannustanut aikuisia hyppimään säännöllisesti osteoporoosin ennaltaehkäisyn vuoksi. Ihmisellä on käytössään hieno luiden ja lihasten muodostama liikkumiskoneisto, jota tulisi käyttää tarkoitukseen­sa riittävästi ja säännöllisesti jo pienestä pitäen – luuston kunnosta huolehtiminen on elinikäinen tehtävä. Luuston kannalta tehokkaimpia ovat erittäin voimakkaasti päivittäin tapahtuvat luustoa kuormittavat liikkeet.

 

Rytmiset, nopeatempoiset ja monipuoliset voimistelu- ja tanssimuodot, narulla hyppääminen sekä mailapelit (esimerkiksi sulkapallo) aiheuttavat suhteellisen voimakkaita ja äkillisiä luuston kuormituksia. Ne ovat tehokkaita liikuntamuotoja luuston terveyden kannalta. Harjoittelun tulisi olla nousujohteista liikkujan kyvyt ja tuntemukset huomioivaa. Liikunnan turvallisuus on ensisijainen asia.

 

Hyppele iloa arkeen ja seuraa liiton materiaalisivuja. Saat sieltä kevään aikana vinkkejä hyppelyyn.