Vipinää kinttuihin

20.2.2017 |

Voimisteluliitto on aloittanut naruhyppelyn levittämisen seuroihin ja kaikille koulutusasteille. Nuorimmat kokeilijat ovat olleet esikouluikäisiä ja vanhimmat ammattiopistolaisia ja aikuisia mm. opettajia. Liikuntademoilla pyritään esittelemään vauhdikasta tapaa kehittää kuntoa, nopeutta ja ketteryyttä hauskalla ja tehokkaalla tavalla.

Naruhyppely vastaa teholtaan juoksua ja estää tehokkaasti osteoporoosia eli luukatoa. Luut vaativat vahvoina pysyäkseen iskutyyppistä liikuntaa ja iskun on kohdistuttava suoraan luulle, jonne halutaan vahvistusta. Rope Skippingillä pyritään vaikuttamaan selkään (lannerangan nikamiin) ja jalkoihin (erityisesti lonkkaluun kaulaan), mutta jokaisen hyppijän on syytä huolehtia, että jalassa on joustavat jalkineet. Jos tasajalkaa hyppääminen tuntuu aluksi rankalta, voi vuorohyppelyllä keventää rasitusta. Ja on hyvä muistaa pitää vatsa tiukkana ja hartiat rentoina. Hypyissä tärkeintä ei ole hypätä korkealle, vaan vain muutama sentti ylöspäin riittää tehokkaaseen hyppelyyn ja tärkeää on muistaa joustaa aina polvista.

Kannustamme kaikkia seuroja ottamaan Rope Skippingiä kokeiluun. Voitte vetää naruhypyllä alkuverryttelyjä seuranne lasten, nuorten ja aikuisten tunneilla tai keväällä järjestää koko perheen hyppytempauksia ja lyhyitä kursseja koulujen pihoille.

Rope Skipping kysymyksiin vastaa Lissu (Liisa Lappalainen/ etunimi.sukunimi@voimistelu.fi) ja seuraamalla blogia, facebookia ja materiaalit sivuja saat vinkkejä lajin harrastamiseen.