Trampoliinivoimistelu

Kaksois- ja kolmoisvoltteja jopa kahdeksan metrin korkeudessa. Pyörimissuunta vaihtuu liikkeiden välissä niin, että kymmenen liikkeen sarjan tullessa täyteen katsoja on jo pyörällä päästään. Voimistelija ei vauhdista hätkähdä, vaan ilmassa asento on hallittu, korkealta tullaan alas tottuneesti ja valmiina ponnistamaan heti seuraavaan huimaan hyppyyn. Kurinalaisuuden ja äärimmäisen hallinnan vastapainona tulee se hetki korkealla ilmassa, jolloin voimistelija saa lentää.


Kuva: Aki Rask

Vain taivas on rajana

Trampoliinivoimistelun kilpailusuorituksessa voimistelija suorittaa kymmenen liikkeen katkeamattoman sarjan ponnistaen mahdollisimman korkealle suorakaiteen muotoiselta, noin 3x5 metrin kokoiselta trampoliinilta. Trampoliinille laskeudutaan joko vatsalle, selälle, istumaan tai jaloille, ja pyörimissuunnat vaihtelevat eteenpäin ja taaksepäin. Liikevalikoima on suuri, ja uutta opeteltavaa riittää jatkuvasti, ja mikä parasta, opettelun voi aloittaa trampoliinivoimistelun perusliikkeistä minkä ikäisenä tahansa! Jos olet aina kulkenut enemmän pää pilvissä kuin jalat maassa, trampoliinivoimistelu saattaa olla sinun lajisi.

Trampoliinivoimistelijalle tärkeitä fyysisiä ominaisuuksia ovat muun muassa tasapaino, koordinaatio ja keskivartalon hallinta. Trampoliinivoimistelua voivat harrastaa kaikenikäiset ja -tasoiset, sillä oppimisessa edetään voimistelijan valmiuksien mukaan portaittain perusliikkeistä vaikeampiin voltteihin.

Uuden vuosituhannen olympialaji

Yhdysvaltalainen voimistelija ja sukeltaja George Nissen aloitti trampoliinivoimistelun kehittämisen 1920-luvulla rakentamalla trampoliinin autotalliinsa. Lajissa on kilpailtu 1940-luvulta lähtien. Suomeen trampoliinivoimistelu on tullut vuonna 2000, jolloin se oli myös ensimmäistä kertaa olympialajina.